لبخند تلخ | زندگینامه جوکر

وقتی بفهمی معنای جمله "چرا اینقدر جدی هستی؟" چیست. وقتی در لابلای مشکلات زندگیت, در کشاکش نبرد با روزهای سخت و طاقت فرسایت, بخندی. وقتی هر بار با خوردن زخم, کشیدن درد, لمس خیانت باز امیدی برای زندگی داشته باشی و دیوانه وار بگویی بیخیالش میگذرد! وقتی تمام عاشقانه هایت, تکرارهایت بشود شوخی و مضحکه. وقتی سختیهای زندگی را, مشکلات را,دردها را, زخم ها را به بازی بگیری. وقتی خودت باشی, خودت که همیشه همانطور هستی, دیوانه وار میخندی, بازی میکنی و مسخره وار رفتار میکنی باشی. وقتی بدانی چقدر مشکل است خندیدن, وقتیکه غم بزرگ از دست دادن محبوبت را تجربه کرده باشی. وقتی بخندی و در پس نگاه شرورت چنان معصومیت و مظلومیتی نهفته باشد که گویی تو هیچ درد و رنجی را ندیده ای و لمس نکرده ای. وقتی دنیا جلوی امیدت, جلوی طاقتت کم بیاورد و نداند خنده های تو از سر رنج است یا سر خوشی. وقتی دانستی اینها را, وقتی کمی کلایت را بالا بردی و بیشتر فهمیدی. آن وقت متوجه خواهی شد جوکر چرا میخندید. چرا اینقدر جدی نبود. چرا شرارتش بوی شوخی و خنده هایش طعم باروت و خنجر میداد. اما مراقب باش. وقتی فهمیدی, وقتی از حقایق پیرامونت آگاه شدی, آن وقت وجدانت بیدارتر و چشمانت اشک بار تر خواهد شد. خنده ای که از اعماق وجود نباشد نوعی دیوانگیست. وقتی بالشت خوابت وجدانت شد, وقتی آن بالشت سخت شد, مطمئن باش هیچگاه خواب آرامی نخواهی داشت…

joker-biography-1

پای خواندن مطلب نشسته ای و منتظری تا یک زندگینامه شیک و درست حسابی از کودکی و نوجوانی و جوانی و مرگ جوکر بخوانی. اما باید بگویم خلق این شخصیت بزرگ و محبوب و در عین حال منفی و شرور خیلی با شکوه و عمیق و لایه ای نبوده است. این گذر زمان بوده است که این چنین توانست شخصیت بسیار عمیق و فلسفی چون جوکر را بوجود آورد. شخصیت جوکر در بسیاری از کمیک ها و فیلمها و سریالها و همچنین سه گانه موفق بازی رایانه ای بتمن حضور داشته است. شخصیتی که به ویژه این اواخر با بازی هیث لجر مرحوم و کارگردانی بی نظیر نولان توانست چنان برجسته و لایه ای و عمیق ظاهر شود که هنوز که هنوزه بسیاری از منتقدین این جوکر ساخته شده را بهترین جوکر تمام زمانها میدانند. شاید بد نباشد که بگوییم باب کین اولین بار توانست شخصیت جوکر را در داستان مصور بتمن خلق کند که وی با همکاری رابینسون که با یک کارت جوکر و همینطور تصویر کنراد ویت توانست جرقه خلق شخصیت جوکر را در ذهن باب ایجاد کند همکاری کرد و این شخصیت محبوب را جهانی ساخت. کنراد ویت بازیگر فیلم صامت "مردی که میخندد" بود که برمیگشت به شخصیتی که اوباش دو طرف صورت او و نزدیک لبانش را با چاقویی زخم کرده بودند و چهره اش به نوعی خندان شده بود. چهره و اندام جوکر را میشود اینگونه تصویر کرد: قدی متوسط رو به بلند و همینطور صورتی دلقک مانند و گریم شده میماند که همانطور که گفتیم دو طرف صورتش زخمی وجود دارد که او را خندان نشان میدهد. ماجرای صورت او گاهی گریم و جاهایی نیز افتادن در ماده شیمیایی بیان شده است. زخم صورتش نیز با گفته های وی توسط پدرش برای او اتفاق افتاده است که گفته: پدرم همیشه مادرم را کتک میزد و وقتی من آن صحنه ها را تماشا میکردم به سمت من آمد و بمن گفت چرا اینقدر جدی هستی؟ و خلاصه زخمی دو طرف لب من قرار داد تا چهره ام خندان شود! لقب وی را میشود روپوش قرمز نیز نامید.جالب است بدانید در فیلم بتمن ۱۹۸۹ نام او جک ناپیر بوده است و در فیلم بتمن شوالیه تاریکی رئیس پلیس گوردون گفت که او نه اسم درست حسابی دارد و نه نام مستعاری! در داستانهای مصور اطلاعات بسیار اندکی از گذشته وی پیدا میکنیم که مثلا در شوخی مرگبار گفته شده است او مهندس مواد شیمیایی بوده است که بعدها استعفا داده است و مجری کمدی شده است که البته موفق هم نبوده است و کسی به وی نمیخندیده است و خلاصه این مسئله او را جوکر واقعی کرده است و همینطور مرگ همسر وی! بعد با عده ای خلافکار دست به سرقت از همان کارخانه مواد شیمیایی میزند که ناموفق میشود و در همان ماجراها همسرش به اشتباه میمیرد و خلاصه بتمن از راه میرسد و او نیز به داخل مواد شیمیایی می افتد و باقی ماجرا! خودش در پایان داستان در مورد گذشته اش میگوید: "گاهی آن را یک جور به یاد می‌آورم و گاهی یک جور دیگر… اگر قرار باشد که من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح می‌دهم یک انتخاب چند گزینه‌ای باشد!"

joker-biography-2

اعتقاد او به این نکته که هرکسی با داشتن یک روز بد میتواند دیوانه باشد از موارد جالب است که از روی همین اعتقاد دختر رئیس پلیس گوردون را فلج کرد و خود وی را ربود و بعد بتمن وی را نجات داد. نام دختر گوردون باربارا بود! نکته ای در مورد زخم لبانش در فیلم شوالیه تاریکی میگوید که خالی از لطف نیست بدانید:" در جای دیگر می‌گوید که همسرش به او می گفته که چرا اینقدر کم می خندد؟ همسرش یک قمارباز بوده و یک بار، کلی بدهی بالا می‌آورد و طلبکاران، صورتش را خط خطی می‌کنند. جوکر برای این که نشان دهد این موضوع برایش اهمیتی ندارد، با چاقو روی صورت خود لبخندی ایجاد می‌کند ولی همسرش او را ترک می‌کند." نوع شخصیت و اخلاقیات وی بیشتر به یک بیمار روانی که شرور هست و در کنار شرارت بسیار نیز منطقی و فیلسوف هست, شباهت دارد. او حس شوخ طبعی دارد و هوش نسبتا خوبی نیز دارد و سعی دارد چهره واقعی بتمن را به مردم نمایش دهد و چندان به زندگی به چشم یک واقعیت حقیقی نگاه نمیکند! بتمن ۱۹۸۹ نقش جوکر به جک نیکلسون اسکاری رسید که هنر پیشه بسیار توانمندی بود و او چیزی که برای ما از نقش جوکر به تصویر کشید شخصیتی سرخوش و شوخ طبع و در عین حال عصبی بود. قد متوسط و لاغر نبودن او کمی با جوکر در تضاد بود. اما این سال ۲۰۰۸ بود که هیث لجر جوکر واقعی را به تصویر کشید. یک جنون مطلق یک شرور و هرزه و خوش گذران و در عین حال انسان خاصی که نگاه ویژه ای و مسخره ای به دنیا  دارد. کاملا میشد از بازی چشم نواز لجر به عمق شخصیتی و غم و غصه نهفته در خنده های کذایی وی پی برد! سال ۶۹ نیز سزار رومرو در سریالهای بتمن ایفای نقش کرد که دیالوگ های وی نیز قابل تامل بود. رقص جک در نقش جوکر در ۱۹۸۹ نیز دیدنی بود و دیالوگ ها و بازی با چهره و به ویژه لبهای خونین جوکر با بازی هیث نیز سال ۲۰۰۸ منتقدین را راضی به اهدا اسکار مکمل کرد که البته خود او هیچوقت نتوانست در دوران حیاتش دست به اسکار بزرگ بزند و پس از مرگش این جایزه به وی رسید. همین شخصیت به صورتی کاملا لاغر با موهایی سبز رنگ و لبانی سرخ رنگ و حس شوخ طبعی و دوبله بسیار جالب و گیرا نیز در سه گانه بتمن حضور پیدا کرد. محبوبیت سه گانه بازی بتمن شاید بشود به جرات گفت بالای ۵۰ درصد مدیون بدمن بازی جوکر باشد! چند دیالوگ جوکر به شدت برای من جذابیت دارد که از جمله آنها"من اولین هنرمند آدم کش دنیا هستم!" و همچنین "میدونی .. میدونی چیو فهمیدم ؟ وقتی کارها طبق نقشه پیش بره، هیچ کس وحشت زده نمیشه، حتی اگه اون نقشه ، وحشتناک باشه… اگه فردا به مطبوعات بگم که مثلاً… به عضو یه گروه خیابونی شلیک میشه، یا یه کامیون سرباز منفجر میشه…هیچکس وحشت نمیکنه، چون همه ش جزو نقشه ست… اما وقتی بگم که یه شهردار کوچولوی پیر خواهد مُرد! خب همه عقل شون رو از دست میدن" و قشنگترین دیالوگی که از زبان وی در فیلم شوالیه تاریکی شنیدم این بود"اگه در کاری تخصص داری اون کارو مجانی انجام نده."

joker-biography-3

نکته جالب در مورد این شخصیت دعوایی که بین سه نفر برای خلق این شخصیت اتفاق افتاده بود. جری رابینسون طرح اولیه را در ذهن باب انداخت ولی تا لحظه مرگش بر این باور بود که او جوکر را خلق کرده است! از طرفی فینگر نویسندگی این شخصیت را بر عهده داشت و طراحی عمق شخصیتی جوکر نیز بر عهده باب بود. هرکدام خلاصه با تجوه به لایه ای شدن این شخصیت و محبوبیتش در سایتها و مجلات مثلا IGN و یا wizard سعی داشتند این شخصیت را به نام خود بزنند. به هرحال هر کجا نامی از شخصیت آنتاگونیست به میان آید نام جوکر حتما در بین ۳۰ شخصیت خواهد بود و این کم نخواهد بود! جری رابینسون میگفت:" در اولین دیدارمان، وقتی من نقاشی که کشیده بودم را نشان دادم، بیل گفت که من را یاد کنراد ویدت در فیلم “مردی که میخندد” می اندازد. این اولین اشاره به این فیلم بود. باب کین و بیل فینگر هم میتوانند آنرا طراحی کرده باشند؛ همه ی ما نقشی در آن داشتیم اما طرح اولیه از من بود.بیل فیلمنامه را بر اساس آنچه من گفتم نوشت و بر اساس دید پرسونای من داستان اول شکل گرفت. بیل فیلمنامه را نوشت پس همکار-خالق محسوب میشود و من باب هم کارهای تصویرسازی را انجام دادیم پس باب هم همکار بود نه خالق!" یا مثلا باب کین هم گفته بود:" بیل فینگر و من جوکر را خلق کردیم. بیل نویسنده بود. جری رابینسون هم با تعدادی کارت بازی جوکر پیش من آمد. آنجا بود که این شخصیت برایم روشن شد. جوکر شبیه کنراد ویدت بود- میدانید، همان بازیگر فیلم “مردی که میخندد[ محصول سال ۱۹۲۸ بر اساس رمان مشهور ویکتور هوگو].” بیل فینگر که کتابی با تصویری از کنراد ویدت داشت به من گفت : اینم از جوکر!. جری رابینسون تقریبا هیچ کاری با این ماجرا نداشت و تنها کاری که که کرد همان کارت های بازی بود، اما تا وقتی که مرد همه جا گفت که او جوکررا خلق کرده است. ما از آن کارتها فقط در چندتا از شماره های کمیک استفاده کردیم."

joker-biography-4

این نوع شخصیتهای داستانی و کمیک بوکی معمولا یپارچگی زندگینامه ای ندارند و خلاصه با اطلاعاتی جسته گریخته میشود به زندگی آنان پی برد. مرگ او در شهر آرکام(بازی) که جسدش بر روی دستان بتمن حمل شد و یا اسیر شدنش و…اما اینکه حالا او چه سالی دقیقا خلق شد و یا چه سالی دقیقا مرد یا خواهد مرد خیلی مهم نیست,آنچه که اهمیت دارد عمق شخصیتی و تار و پود اخلاقی و آرمانی اوست. اینکه او نیز یک شخصیت معمولی بوده است و به دلیل مرگ نابهنگام همسرش به این جوکر سادیسمی و روانی و جانی تبدیل شده است. یک چیز در مایه های شخصیت اصلی فیلم اره! که با از دست دادن بچه در راهش در رحم همسرش دست به جنایاتی وحشتناک میزد! در بازی, جوکر مرده است و در داستانهای کمیکی جوکر در تیمارستان حضور دارد. بتمن در مورد جنایات او میگوید: " تنها با عقل خودش جور در میاید!"

joker-biography-5

گاهی اوقات فارغ از بد بودن آدمها یا خوب بودنشان, کافیست به عمق این مسئله پی ببریم که آیا این شخصیتها خودشان هستند یا نه جلوه ای از دیگرانند! آیا تقلید میکنند یا نقش بازی میکنند یا واقعا خصلتشان اینگونه است! مطمئنا شده است بارها با بدمن هایی در داستانها,فیلمها و بازیها و انیمیشنها طرف شده اید که اینقدر محبوب و تو دل برو هستند که قهرمان داستان هیچ حرفی در برابرشان ندارد! دلیلش خیلی روشن و واضح است. شخصیت منفی چون جوکر نقش بازی نمیکند. مسخره بازی او, ایده آلهای او و همینطور رفتار او نشات گرفته از ذهن هوشمند و در عین حال مریض او تنها و تنها برای خودش است. تقلید نمیکند, ظاهر سازی نیست. او باورش این است که زندگی, خوب و بد را با هم دارد. خوبی بدون بدی کامل نیست و هیچ قهرمانی بدون وجود افرادی چون جوکر پیروز نیست, محبوب و مشهور نیست و این همان زمانی بود که بتمن مکمل شخصیتی خویش یعنی جوکر را در نسخه شهر آرکام روی دستانش میگیرد و در خود فرو میرود. وقتیکه بتمن میگوید من نمیخواستم تو را بکشم و جوکر میگوید حتما شوخی میکنی! او تمام زندگی را شوخی پنداشت و تمام شرارتها و شیطنت های وی از روی حس جنون آمیخته با آرمانهای بلندش بود که شاید واقعا تنها با عقل خودش جور در میامد. در نظر من و در نظر خیلی ها جوکر بدی بود که خیلی زیبا در اذهان و قلبها نشست و حرفش را زد چرا که او خود خودش بود و نه هیچکس دیگر و این مهمترین چیز حتی بالاتر از نیکیها و خوبیهاست!

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۹ پاسخ‌ها

  1. سروش مطلبی گفت:

    مرسی فرشید جان مقاله فوق العاده ای بود. :yes:
    شخصیت جوکر رو خیلی دوست دارم.

  2. دانیال گفت:

    ممنون فرشید جان مقاله خوب و پرباری بود :heh:

  3. فرهان حسینی گفت:

    زیبا بود و البته پر معنا.
    ممنون

  4. علیرضا مرادی گفت:

    خیلی خوب بود مرسی

  5. خیلی خوب بود.بخش بیوگرافی سایت هم راه افتاده.عالیه :yes:

  6. حسین فریدنصر گفت:

    منون بابت مقاله و تبریک بابت ورودتون به تیم تحریریه
    البته دیگران باید به ما تبریک بگن که شما اومدی.

  7. deniro گفت:

    از همه بچه ها تشکر میکنم و خوشحالم در بین شما هستم و امیدوارم بتونم کارای خوبی رو تو این سایت تحویل بدم و کنار هم لحظات خوبی داشته باشیم اعم از تیم تحریریه,کاربران خوب و همینطور تیم مدیریت.

  8. erfan.hz گفت:

    خیلی خوب بود اطلاعات خوبی داشت.مرسی

  9. Joker گفت:

    I like this one.perfect

  10. ali گفت:

    من عاشق این شخصیتم

  11. محمد گفت:

    بسیار عالی بود واقعا ممنون.

  12. سحر گفت:

    جوکر: می دونی زخم های صورتم برای چیه؟
    من ﻳﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﺯﻳﺒﺎ ﺑﻮﺩ .
    ﻗﻤﺎﺭ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻴﮑﺮﺩ ﻭ ﻳﻪ ﻋﺎﻟﻤﻪ بدﻫﻲ ﺑﺎﻻ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ
    ﻃﻠﺒﮑﺎﺭﺍ ﺻﻮﺭﺗﺸﻮ ﺧﻂ ﺧﻄﻲ ﮐﺮﺩﻥ
    ما پوﻟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺮﺍﺣﻴﺶ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ،
    ﻣﻴﺨﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﺪﻭﻧﻪ ﮐﻪ ﺯﺧﻤﺎﺵ برای من ﺍﻫﻤﻴﺘﻲ ﻧﺪﺍﺭﻩ ،
    ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﻦ ﻳﻪ ﺗﻴﻎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻢ ﺗﻮ ﺩﻫﻨﻢ ﻭ
    ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻭ ﮐﺮﺩﻡ ، ﻣﻴﺪﻭﻧﻲ ﺑﻌﺪﺵ ﭼﻲ ﺷﺪ؟
    ﻧﺘﻮﻧﺴﺖ ﺍﻳﻨﺠﻮﺭﻱ منو ﺑﺒﻴﻨﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﻢ ﮐﺮﺩ

  13. ab گفت:

    قشسنگ بو ولی بعضی ها میگن زتش قمار بازی بود زنش رو به خاطر بدهکار صوراش رو ظخمی کردن بعد اون نمی خواست جدی بودنش رو زنش ببینه دهنش رو این لبخند میکنه کودو مش دوروسته ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-) ?:-)

  14. _ گفت:

    niceeeeeeeeeeeee :yes: :yes:

  15. روشنک گفت:

    جوکر شخصیت ترسناک ولی دوست داشتنی :inlove: :inlove: :inlove:
    جملاتشم واقعا زیباست.سرگذشت تلخی هم داره :cry: :cry: :cry:

  16. howkgirl گفت:

    من عاششششششق جوکرم وبرای همین یه عالمه مطلب درموردش جمع کردم .خییییلی هم دوستش دارم :) :)

  17. بهیناوب گفت:

    قشنگترین دیالوگی که از زبان وی در فیلم شوالیه تاریکی شنیدم این بود”اگه در کاری تخصص داری اون کارو مجانی انجام نده.” واقعا هم درسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *