از مخروبه های برلین تا شن های سوزان آفریقا | اولین نگاه به Sniper Elite III

sniper

جنگ و نارنجک مثل کک و کرک می ماند ، سخت است درد ترکش! این ایهام را برای خودتان داشته باشید تا با یک سوال مقدمه خود را پیش ببریم ; گلوله درد دارد ، چرا اسلحه دواست ؟ مگر نمی شود همه چیز را مصالحت  آمیز حل کرد ؟ باید بگویم نه ! در این کره خاکی بعضی ها دلشان می خواهد مرز های مردمان دیگر را در نوردند و به وطن خویش بیافزایند ، در واقع حرص و طمعشان به قدری زیاد است که به چیزی که دارند هم قانع نیستند و باید همه ی دنیا را تصرف کنند ، این مردمان به مقوله ی "راسیسم" بد جوری گرفتار شده اند و فکر می کنند وقتی نژادشان برتر باشد باید بر تخت پادشاهی بنشینند ! منظورم هیتلریان وهم نژادانمان آریایی های محترم هستند که حتی دست از سر هم نوعان سیاه عزیزمان نیز دست بر نداشتند و تا صحرای بد بخت ها هم تصرف کردند. این همه را گفتیم برسیم به اینجا که استدیوی Rebellion بار دیگر با عنوان محبوبش Sniper Elite پس از ۲ سال بازگشته است تا سومین نسخه از این سری محبوب را روانه بازار کند.

نام بازی : Sniper Elite III

استدیوی بازیسازی : Rebellion

ناشر : ۵۰۵ Games

حالت بازی : Single Player

سبک : Tactical Shooter , stealth

پلتفرم ها : pc , xbox 360 ,xbox one , ps3 & ps4

تاریخ انتشار : ۱ جولای

 

hunt_the_grey_wolf_dlc_28760.nphd.png

سناریوی بازی قرار است ، فضایی پر از دلهره و هیجان را برای شما به ارمغان بیاورد و ماجرای جنگ جهانی دوم را در بازه زمانی بین سال های ۱۹۴۰ الی ۱۹۴۵  میلادی را  به تصویر بکشد ، جایی که نیرو های متعدد هیتلر در شمال صحرای آفریقا که یکی از بزرگترین صحرا های دنیاست استقرار یافته اند تا بتوانند به خوبی از این راه به قاره ی سبز دسترسی پیدا کنند. البته هدف اصلی نازی ها خاور میانه است . چرا!؟ زیرا خاور میانه بیشترین ذخایر نفت و گاز را در خود جای داده است ; همان چیزی که چرخ صنعت را به گردش در می آورد و یکی از مهم ترین نیاز های انسان در زندگی صنعتی خویش است.در این بین Karl Fairburne شخصیت اصلی بازی ، توسط Office of Strategic Services یا به اخصار OSS به این منطقه ی استراتژیک فرستاده می شود تا با توانایی هایی که در کشتن دشمنانش به صورت بی سر و صدا و با تک تیر انداز دارد اهداف گروه مزبور را پیش ببرد. این انتقال ها معمولا با ماشین های جنگی انجام می گیرد و "کارل" ابتدای هر مرحله از ماشین پیاده می شود و ماشین سریع از منطقه خارج می شود و او تک و تنها باید با استفاده از تپه های بلند صحرای آفریقا کار خود را تا جایی که ممکن است پیش ببرد و همچنین به نظر می رسد همانند نسخه ی قبل "کارل" در این ماموریت ها به دنبال به قتل رساندن افراد سر شناسِ دخیل در جنگ جهانی نیز باشد ! البته سازندگان تنها به فکر صحرای آفریقا نبوده اند و برای تنوع و به دست آوردن جیره و مواجبشان هم که شده دست به ساخت یک DLC به نام Hunt The Grey Wolf  زده اند که باز هم از قانون پایستگی هیتلر استفاده می کند ! این DLC قرار است باز هم مخروبه های برلین را به معرض نمایش بگزارد.

 

نفس حبس ، نشانه گیری و شلیک !

Sniper Elite  III نه ادعای بهترین بودن دارد ، نه سرمایه ی میلیاردی و نه خیلی دوست دارد که گیمر ها به مبحث ارتباط جمعی و بازی آنلاین و این جور صحبت ها درگیر شوند ! بلکه آمده است تا پس از مدت ها یک عنوان اسنایپر ناب و اصیل را به بازیبازان سراسر دنیا هدیه دهد و فقدانِ یک عنوان تک تیر اندازی بسیار خوب را به فراموشی گیمران بسپارد ، البته در این راه مشکلات  و سختی های زیادی پیش روی استدیوی Rebellion دیده می شود و باید به دنبال معجزه بود که بازی مورد نظر به یک عنوان AAA واقعی تبدیل شود ! این عنوان همچنان یک شوترِ مخفی کاری است که باز هم با دوربین سوم شخص خود پای در  مانیتور های گیمران خواهد نهاد ! اما نکته ی قابل بحث اینجاست که مخفی کاری در این نسخه بسیار جدی گرفته شده است ! و قرار است سطح مخفی کاری بازی به مراتب خیلی وسیع تر از نسخه های قبل باشد ،این عنوان یک محیط Sand Box را در اختیارتان قرار خواهد داد و البته دیگر شاهد استراتژی های از پیش تعیین شده برای مخفی کاری در بازی نخواهید بود ، شما با استفاده از چاقویی که در اختیار دارید می توانید به آرامی به دشمنانتان نزدیک شوید و گلوی او را ببرید و یا با استفاده از کلت High Standard HDM که دارای صدا خفه کن می باشد دشمنانتان را به آرامی بکشید. همچنین به نظر می رسد که این اسلحه تنها اسلحه بی صدای بازی باشد زیرا در نسخه ی قبل نیز تمام اسلحه ها و کلت های دیگر که می توانستید قبل مرحله انتخاب کنید از صدا خفه کن بی بهره بودند و حال که داستان بازی نیز به عقب برگشته است به نظر می رسد بازی از همین روش استفاده می کند.

Sniper-Elite-3-1

در این نسخه می توانید به صورت مخفیانه و با چاقو نیز دشمنان خود را از پای در بیاورید

علاوه بر این اسلحه ها یک مسلسل و یک اسنایپ و البته مواد منفجره در اختیار خواهید داشت و بسته های سلامتی و سنگ برای گول زدن دشمنان با استفاده از پرتاب آن به قسمتی از محیط  نیز در اختیارتان قرار خواهند گرفت که همه ی این ها در یک منوی دایره ای قرار داده شده که بازی باز هنگامی که اراده کند می تواند از آن بهره بگیرد و زمان بازی را نیز برای مدتی متوقف کند. البته دکمه های فرعی نیز برا تعویض سریع اسلحه ها  وجود دارد تا از حال و هوای بازی به بیرون پرت نشوید ! همچنین در این نسخه نقطه ی قرمز رنگی کنار نشانه ی تفنگ اسنایپتان قرار می گیرد که با محاسبه ی شدت وزش باد و عوامل تاثیر گذار دیگر محل دقیق برخورد گلوله را نشان می دهند ، (همانند آنچه که در Sniper Ghost Warior دیدید). سازندگان بازی بسیار زیاد بر روی تکنولوژی X-Ray بازی مانور داده اند ! همان تکنولوژی که باعث می شود هنگام شلیک دقیق گلوله با اسنایپ ، حرکتِ گلوله ی تفنگ به صورت Slow Motion توسط یک دوربین نشان داده شود و  تا هنگامی ادامه می یابد  که گلوله متوقف شود و هنگامی که به بدن قربانی برخورد کرد ، تصویری از داخل بدن او اعم از استخوان ها ،ماهیچه ها و اندام های بدن ظاهر می گردد که نحوه ی برخورد گلوله را به آن ها را نشان می دهد ; این تکنولوژی در این نسخه پیشرفت شایانی کرده و شاهد این خواهید بود که هنگام شلیک به استخوان ، استخوان ها به زیبایی از یکدیگر جدا می شوند و تکه تکه خواهند شد که جزئیات بیشتر آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.لازم به ذکر است که Sniper Elite از بازی های مخفی کاری بسیاری الهام گرفته است تا گیم پلی هیجان انگیز تری ارائه کند ، مثلا : شما می توانید همانند Farcry ، با دوربینی که در اختیار دارید به مواضع دشمن نگاه بیندازید و پس از شناسایی بر روی آن ها مارک کنید و یا همانند Splinter Cell هنگامی که دشمنان مشاهده تان کردند ، هنگامی که از محل پا به فرار می گذارید ، شکلی سفید رنگ از بدن شما ظاهر می گردد که تصور دشمنان از محل اختفای شما را نشان می دهد !  هنوز هم در این درگیری ها تیر و محمات کمی در اختیار خواهید داشت که همین شما را وادار می کند حداقل قسمتی از بازی را به صورت مخفی کاری پیش ببرید یا دشمنان را بکشید و با تفنگشان بقیه آنان را سر به نیست کنید ! همچنین در این بازی می توانید با کشتن دشمنان XP کسب کنید و توانایی های خود را نیز بالاتر ببرید.

Sniper-Elite-3-Developer-Diary-3

Head Shot کنید ، دشمان را به صورت مخفیانه بکشید ، XP بیشتری کسب کنید !

دل خود را اینگونه صابون نزنید که می توانید یک گرافیک فوق العاده و نسل هشتمی در حد The Order: 1886 تجربه کنید ! زیرا گرافیک این عنوان هنوز هم در حال و هوای نسل هفتم است ! با همه ی این لفظ ها هنوز کمی زود است که بخواهیم قضاوت عجولانه کنیم !  لوکیشن های بازی کاملا متناسب با صحرای بزرگ آفریقا طراحی شده است و شما را کاملا در آن جو و اتمسفر محو و غرق خواهد کرد ! یک لحظه غرق نشوید که نورپردازی بازی بسیار بهتر از طراحی لوکیشن های بدون لبه و دایره ای شکل بازی است و به شما توصیه می کنم اگر می خواهید غرق شوید ، در نورپردازی هایی که همه از قوانین فیزیکی ، نظیر : نور به خط راست منتشر می شود ، نور اگر به جسم شفافی بر خورد کند با همان زاویه ی تابش بازتاب می شود و از این نظیر حرف ها که بیشتر از معلم فیزیک شنیده ایم ، پیروی می کند !  سایه زنی ها نیز به یک مکمل خوب برای نورپردازی ها شده تا بازی را از نظر بصری ، به زیبایی برساند البته چهره پردازی ها کمی از این زیبایی های مذبو رمی کاهد.

Karl انمیشن های حرکتی متفاوتی دارد و می تواند به انواع و اقسام گوناگونی حرکت کند مثلا : نیم خیز ، ایستاده یا سینه خیز که باید بگویم که سازندگان زیاد بر روی این قسمت کار نکرده اند و حتی ذره ای این انیمیشن های زیبا را نسبت به نسخه ی قبل دست خوش تغییر نکرده اند که می توانستند با تکنولوژی موشن کپچر به این انمیشن های حرکتی قوتی ببخشند که متاسفانه هنوز حرکتی انجام نشده است ! اما هنوز این بازی ویژگی هایی دارد که بتوان آن هارا ستود مثلا همین تکنولوژی X-Ray که به زیبایی در بازی استفاده شده است و اگر بخواهیم از بعد گرافیک به آن نگاه کنیم ، باید بگوییم که :سازندگان در ساخت آناتومی بدن انسان بسیار زحمت کشیده اند و ماهیچه ها و استخوان های بدن انسان بسیار حرفه ای و تخریب پذیر کار شده است و پر شده است از هزاران پالیگان که قوت شایانی به این طراحی ها می بخشد ، فیزیک بازی هم همانند این بخش خیلی خوب کار شده است ! فیزیکی تفهیم پذیرکه به هرچه بهتر شدن بازی کمک خواهد کرد به گونه ای که حتی موج های انفجار نیز می توانند تاثیر گذار باشند ، علاوه بر این ها حتی قطعات جسمی که تخریب می شود نیز به زیبایی به اطراف پرتاب می شود  و این ترکش ها می تواند یک تانک غول پیکر زرهی را نیز منفجر کند !

sniper-elite-3-afrika

قطعه ای از آن قطعاتی که در هوا در حال پر پر زدن هستند ، بر روی تانک خواهد افتاد و آن را منفجر خواهد کرد !

اگر آمده اید که آدرنالینتان را بالا ببرید ،راه را درست انتخاب کرده اید  ! موسیقی بازی از آن نوع موسیقی ها است که نفستان را در سینه تان حبس خواهد کرد تا مبدا دستتان بلرزد و نشانه گیری اشتباهی با موس یا دسته بکنید ! همین باعث می شود که شما هنگام تیر اندازی با دلهره زیاد و ترس از خطا رفتن گلوله همراه باشید و پس از شلیک گلوله نفس عمیقی از اعماق وجودتان بکشید . ولی این طرف داستان را هم باید ببینیم ،وقتی تیرتان خطا می رود چه می شود ؟! باید در قالب یک موسیقی هیجان انگیز دوتا پا نیز قرض کنید و خود را از منطقه دور کنید ! البته صداگذاری بازی تا به این جا دور از انتظار کار شده و حتی ذره ای تغییر در کیفیت صدا گذاری ها دیده نمی شود. علاوه بر این ها صدای تفنگ ها  و حتی نفس کشیدن شخصیت بازی نیز همانند نسخه ی قبل است و حتی ذره ای تغییر نیافته است ، ذره ای تغییر خوب است تا صداهای بازی از یک نواختی خارج شوند !

نورپردازی ها حس بسیار خوبی را به بازی باز القا خواهند کرد !

SE3 تیری است به سوی تاریکی که اگر درست نشانه گیری شود و تمام عوامل محیطی و فیزیکی و این ها محسوب شوند و به سنگی برخورد نکند ، قادر خواهد بود تا نام خود را به عنوان بهترین عنوان تک تیر اندازی دنیای گیم مطرح کند و تعریف جدیدی از سبک تیر اندازی را به بازیبازان ارائه کند. برای یافتن همه ی این اما و اگر ها کافی است تا دهم تیر ماه صبر کنید و با خیالی آسوده در تابستان بازی را تجربه کنید !!!

sniper-elite-3
 

The End

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۷ پاسخ‌ها

  1. محمد امين جاويد گفت:

    سلام مهدى جان عالى بود.ممنون.

  2. ABS92 گفت:

    عالی بود مهدی جون.بازی جالبی هست و منتظرشم تا بیاد و حتما بازیش کنم.

  3. بی صبرانه منتظر انتشار بازی هستم . ممنون مهدی جان بابت نوشتن این مقاله ی زیبا (Y)

  4. من تا اینجا همه نسخه هاشو بازی کردم و واقعا همین ویژگی اهسته شدن سرعت موفع شلیک و توجه به جزئیاتش عالیه. مطمئنم این نسخشم مثل نسخه های قبلش موفق میشه.ممنون بابت مقاله خوبت مهدی جان

  5. مهرداد کرمی گفت:

    ممنون اولین نگاه زیبایی بود.Just Xray

  6. مهیار گفت:

    سلام
    واقعا عالی بود،خیلی خوب نوشتی،من نسخه های قبلی رو بازی کردم و الان منتظرم تا این نسخه هم بیاد!
    ممنون

  7. علی هاشمی گفت:

    خیلی خیلی عالی بود.
    ممنون

  8. Arno گفت:

    بسیار عالی وزیبا.فقط خوبه که dark souls میاد وگرنه تااین میومد می پوسیدیم تو خونه

  9. iman گفت:

    موسیقی این هم مثل نسخه قبلی هست

  10. hoseyn678 گفت:

    خیلی عالی بود

  11. hoseyn678 گفت:

    من نسخه قبلی این بازی رو تجربه کردم

  12. مجتبی گفت:

    ممنون از نقدتون .
    این اولین نظریه که تو این سایت میذارم .
    نقد قشنگی بود ولی تو اولین پارگراف نقد بازی ، هرچی خواسته بودین به پیشوا هیتلر و آلمان گفتین .
    لطفا یه سر به سایت های نازی سنتر و یا تاریخ رایش بزنید و از دلیل شروع جنگ و اتفاقاتی که قبل از جنگ افتاد مطلع بشید .
    با تشکر

  13. سیاوش گفت:

    با تشکر از نقد

    فقط به خاطر جنگ جهانی دوم می گیرمش

    با اینکه ایده X-Ray مال خودش نیست و تا اونجایی که فکر کنم بازی Mortal Kombat ( خودم از فن های دو آتیش اون بازیم ) اولین بار ازش استفاده کرد ولی با این حال خیلی زیبا توی بازی پیادش کردن.

    راستی سیستم مورد نیازش هنوز اعلام نشده ؟

  14. mehdisayahi گفت:

    عاشق این ویژگی بازی ام صحنه آهسته … !!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *