بازار یابی و تبلیغات گیم ایرانی تخصصی نیست

تولید کننده بازی رایانه ای "عصرپادشاهان" بر توجه جدی به بخش تولید بازی از سوی دست اندرکاران این  عرصه  تاکید کرد و گفت: بازاریابی و تبلیغات گیم ایرانی  باید  به صورت تخصصی انجام شود.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای ، "مهدی انجیدنی "به ضرورت تجاری سازی صنعت گیم در کشور اشاره کرد وافزود: قوانین و قانون گذاران، مجریان قوانین ، مواد اولیه، تولید کنندگان، تبلیغ و توزیع کنندگان و مصرف کننده   ارکان  چرخه اقتصادی این صنعت را تشکیل می دهند ، در صورتی که خللی در این چرخه بوجود آید،  نمی توان به  نتیجه قابل قبولی دست یافت.

به عقیده وی،  مشکل اساسی در این زمینه به  قوانین ، تفسیر قانون و نوع اجرا  قوانین  مربوط می شود ، به طور مثال وقتی برای گرفتن یک مجوز که شش ماه و یا یک سال اعتبار دارد، تولیدکننده مجبور است چند ماه درگیر باشد و هنوز مدرک را نگرفته دوباره  درگیر تمدید آن  شود بنابراین دیگر نمی تواند تمرکزی  روی کار داشته باشد.

به گفته این تولید کننده بازی رایانه ای ، مشکل عمیق تر در حوزه گیم وجود مراجع مختلف برای صدور مجوز در  است .به طور مثال برای تولید یک بازی ابتدا باید مجوز ساخت از بنیاد ملی بازیهای رایانه ای  گرفت و بعد مجوز نشر و سپس از وزارت ارشاد مجوز نشردیجیتال و این مساله باز منوط به ثبت موسسه و یا شرکت و بعد از آن به دلیل کار اقتصادی مجبور به ثبت شرکت و اخذ مجوز از صنف رایانه و بعد از آن شورای عالی انفورماتیک و همچنین نظام صنفی رایانه خواهد بود. این مجوز ها همه دارای تاریخ بسیار کوتاهی هستند و تولید کنندها هر سال درگیر تمدید مواردیادشده می شوند.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات توسعه سامان، بازاریابی ،تبلیغات و توزیع مناسب را از بخش های مهم در عرصه گیم دانست و گفت:بهتر است بازاریابی و تبیلغات  در کشور به صورت تخصصی انجام و گروههای  تولیدکننده این مرحله را انجام ندهند.

تولید کننده بازی رایانه ای عصر پادشاهان  به حضور نیافتن  و ترس سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گیم اشاره کرد و گفت : مهمترین  مشکل، قوانین  پیچیده و دست و پا گیر بوده که تولیدکننده ملزم به رعایت آن است. یک تیم تولید کننده بازی رایانه ای  نمی تواند تمام وقت خود را برای دریافت مجوزها ، آیین نامه و سایر مسایل صرف کند  و در مقابل از آن انتظار درآمدزایی نیز داشت .

به گفته این تولید کننده بازی رایانه ای ، فرآیند فرسایشی یادشده و بورکراسی اداری مانع از حضور جدی و مستمر بخش خصوصی برای انجام سرمایه گذاری در عرصه گیم می شود.

 وی از نبود ضمانت اجرایی برای قانون کپی رایت در کشور  به عنوان مشکل دیگر در این عرصه یاد کرد و ادامه داد: به طور مثال از ایده های هنری و بخشی از تصاویر یکی از بازی های ما توسط شرکت دیگری استفاده شد.  ما به هیچ وجه راهی برای شکایت و پیگیری از آن فرد نتوانستیم  بیابیم.

انجیدنی افزود: مشکل سوم حمایت تکجانبه دستگاه های ذیربط از یکسری از شرکت های نزدیک ، دوست و آشنا و صرف شدن بودجه ها در چند پروژه خاص، و تمرکز رسانه ای و تبلیغاتی روی آنهاست این مسئله سبب می شود که شرکت های تولیدکننده دیگر ( مخصوصا شهرستانی ها ) در تاریکی رسانه ای قرار گیرند و بدون دسترسی به تریبون های رسمی از دور تولید خارج شوند.

 

صادق خزاعی

20 سالمه..در مشهد زندگی میکنم و از 7 سالگی گیمر شدم.از 12 سالگی هم فعالیت خودمو توی نویسندگی وبسایت های گیم شروع کردم و در حال حاضر معاون سایت میهن گیم هستم. امیدوارم مطالبی که در سایت قرار میدم، مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.برای تماس با من میتونید از این نشانی استفاده کنید : sadegh@mihangame.com

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. ABS92 گفت:

    ای بابا . این بازی سازای ما هم عجب مشکلاتی دارن.خدا کمکشون کنه و البته مسئولان.چون این عزیزان میتونن حرفای زیادی برای گفتن توی این صنعت داشته باشن.
    ممنون صادق جان بابت خبر

  2. MiLaD SparDa گفت:

    واقعا صنعت بازی سازی ایران جای پیشرفت زیادی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *