مقاله: برترین بازی های ایرانی

شاید این سوال برای شما هم پیش اومده باشه که برترین بازی های ایرانی منتشر شده از دید منتقدان و گیمران کدام بوده اند؟
ما در این مقاله سعی داریم تا بطور مفصل به این سوال پاسخ کامل را بدهیم،همچنین این نکته را نیز باید یادآور شویم که لیست بازی ها براساس میزان موفقیت آنها در داخل و خارج از کشور بوده است!

 

 

سری بازی های گرشاسپ(گرز ثریت،راز اژدها)
سبک: اکشن سوم شخص،تاریخی
سازنده: فن افزار شریف
اولین بازی ایرانی که در آن بهبوهه بازی های بی کیفیت ایرانی توانست به موفقیت های بالایی بمانند انتشار در خاجر از کشور و نقد توسط سایت های معتبر خارجی دست پیدا کند،سری بازی های گرشاسپ که توسط شرکت فن افزار شریف تولید شده،بوده است. این بازی روایتگر اتفاقاتی است درمورد یکی از شخصیت های کتاب مقدس زرتشتیان بنام سوشیانت و نام بازی نیز قرار بود تا همین نام باشد که بدلیل بهانه جویی های بنیاد ملی بازی های رایانه ای نام این بازی و شخصیت اصلی آن به گرشاسپ تغییر کرد. از مهمترین ویژگی های این در آن زمان میتوان به گرافیک بسیار بالا در بین بازی های داخلی،گیم پلی متنوع،طراحی شخصیت فوق العاده و موسیقی و صدا گذاری عالی اشاره کرد. همچنین بدلیل الگوبرداری هایی که سازندگان از بازی خدای جنگ داشته اند،این عنوان با سری بازی های خدای جنگ مقایسه میشد که حتی یکی از این قیاسها در یکی از مجلات بازی داخلی بچاپ رسید. اما چیزی که پیش از پیش همگان را متعجب کرد،نقد این بازی توسط سایت بسیار مشهور GameSpot   بوده است که باعث شد تا پیش از پیش این بازی به محبوبیت برسد،همچنین نسخه ی اول این بازی اگر اشتباه نکرده باشم،نمره ۵.۴ و نسخه دوم آن که در سال ۱۳۹۱ با نام راز آژدها منتشر شد نمره ۵.۶ را کسب کرد که برای اثبات این مسئله میتوانید به زبان انگلیسی متای بازی گرشاسپ را سرچ کنید که در نتایج آن حتما حرفهای بنده اثبات خواهد شد! البته پس از انتشار این بازی انتظارها از صنعبت گیم ایران بالا رفت و همگان انتظار شاهکار های زیادی را از تولیدکنندگان داخلی و حتی فن افزار شریف داشتند ولی تاکنون که چنین اتفاقی نیافتاده است.

 

شبان
سبک: ادونچر دوبعدی
سازنده: پتاگیمز

برخلاف برخی نسبت به بازی های دوبعدی،امروزه این سبک بازی ها به موحبوبیت بالایی رسیده اند تا جایی که سازندگان داخلی ما نیز روبه این سبک بازی ها آورده اند و یکی از موفق ترین این بازیها که تاکنون در داخل و حتی خارج از کشور منتشر شده را میتوان شبان نامید. بازی درمورد چوپانی ست که گوسفندانش توسط سارقان دزدیده میشود و او بدنیال آنان میرود و در این بین اتفاقات زیادی برایش میافتد. همانطور که میبینید بازی دارای داستان بسیار زیبایی ست و در کنار گرافیک هنری بسیار عالی که همگان را با خود همراه ساخت،گیم پلی این بازی نیز با معماهای با سختی متوسط توانست دل بسیاری از گیمران داخلی و خارجی را بدست بیارد و این بازی حتی توسط سایت های معتبر خارجی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و پس از آن توسط کمپانی بزرگ و آمریکایی BigFish منتشر شد،اینها تنها دلایلی ست که نشان میدهد بازی شبان یکی از موفق ترین بازی های ایرانی ساخته شده است.

 

سیاوش
سبک: نقش آفرینی
سیازنده: استودیو بازی سازی سورنا
بازی سیاوش که اولین محصول استودیو بازی سازی سورنا محسوب میشود یکی از استاندارد ترین بازی های ایرانی منتشر شده است که حتی بدون یک الگوبرداری توانست به افتخارات بزرگی در صنعت گیم ایران و همچنین خارج از کشور دست پیدا کند. این بازی در سبک نقش آفرینی منتشر شدi که همین مسئله باعث شد تا هر گیمری بسمت این عنوان نکشیده نشود زیرا افراد زیادی بمانند بنده توانایی ایجاد ارتباط با این سبکها را ندارند و همین مسئله مطمئنا بر روی فروش آن تاثیر گذاشته است. با اینحال این بازی فروش خوبی داشته است که توانسته سازندگانش را مجاب نماید تا تولید محصول جدیدشان بنام راش را با همین سبک یعنی نقش آفرینی آغاز نمایند. از جمله نکات مثبت این بازی میتوان به گرافیک عالی در بین بازی های ایرانی،لوکیشن های مختلف و … اشاره کرد که باعث شد تا این بازی را بتوان در این لیست قرار داد. حال امیدواریم راش نه تنها بتواند موفقیهای سیاوش را تکرار نماید بلکه افتخارات بیشتری برای صنعت گیم ایران و سازندگان آن بدست آورد.

 مبارزه در خلیج عدن
سبک: اکشن اول شخص
سازنده: استودیو بازی سازی آمیتیس رایان

یکی از مشهور ترین و پرطرفدارترین سبکهای دنیای گیم،اکشن اول شخص است که هرساله تعداد زیادی بازی در این سبک توسط سازندگان داخلی منتشر میشوند که برعکس تبلیغات های گسترده خیلی بازی جذابی از آب در نمی آیند. اما در این بین بازی ای نیز با سبک اکشن اول شخص وجود دارد که نه تنها توانست نظر منتقدان داخلی،بلکه توانست نظر منتقدان خارجی را نیز جلب کند تا جایی که توسط سایت های معتبر خارجی مورد نقد قرار گرفت و به ندای وظیفه ایرانی مشهور شد. این بازی روایتگر شجاعت های نیروهای دریایی کشورمان در مقابله با دزدان دریایی عدن است که با گرافیک بسیار بالا نسبت به دیگر عناوین،صداکذاری خوب وهمچنین گیم پلی متوسط توانست به این موفقیتها دست یابد. در این بین مشکلاتی نیز مانند داستان بسیار سطحی و البته زمان گیم پلی بسیار پایین باعث شد تا برخی این بازی را استاندارد ندانند. با اینحال مبارزه در خلیج عدن موفق ترین بازی ایرانی در سبک اکشن اول شخص است و کسی نمیتواند این مسئله را کتمان کند.

 

جاده های نبرد
سبک: استراتژیک دفاع از قلعه
سازنده: استودیو پارسه

در این بازه زمانیکه اکثر شرکت های ایرانی به سمت سبک های سوم شخص و اول شخص میرفتند،استودیو پارسه با موتور پایه سگان ایکس که محصول انحصاری خودشان نیز بوده است به فکر ساخت بازی در دفاع از قلعه افتاد،شاید این مسئله اوایل انتشار اولین تصاویر و تریلرها برای برخی قابل هضم نبود،زیرا خیلی ها این سبک را دیگر خارج از دور میدانستند اما زمانیکه این بازی بطور دیجیتالی در سایت گیم آپ منتشر شد و مورد نقد منتقدان داخلی قرار گرفت،نظرات ۱۸۰ درجه چرخش پیدا کردند و همان گیمرانی که بازی را مورد تمسخر قرار میدادند به تعریف و تمجید از آن پرداختند زیرا در بخش گرافیک،با اینکه بازی با یک موتور داخلی ساخته میشد دارای گرافیک بسیار بالایی بود،تنوع در نوع برج های دفاعی نیز بسیار زیاد بوده است که در طول مراحل مختلف آزاد میشدند و همین مسئله باعث افزایش ذوق و شوق گیمر برای ادامه راه میشد. همچنین بازی در بخش صداگذاری نیز بسیار عالی کار کرده بود و حس واقعی بودن بازی را به گیمر القا میکرد. اما پس از اینکه این عنوان فوق العاده توانست به موفقیت های بالایی در داخل برسد،سازندگان اعلام کردند که این عنوان در آِنده نزدیک در خارج از شکور نیز منتشر خواهد شد که بیانگر این مسئله است که مطمئنا در آینده نزدیک ویترین افتخارات جاده های نبرد پرتر نیز خواهد شد!

 

میرمهنا
سبک: اکشن اول شخص:تاریخی
سازنده: اسپریس پویانما

شاید خیلیها این سوال در ذهنشان بوجود بیاید که میرمهنا در این لیست چکار میکند؟ خوب در جواب این سوال باید اینطور پاسخ بدهم که دلیل این مسئله این است که این عنوان را میتوان اولین بازی کاملا ایرانی نامید،زیرا با موتور پایه کاملا اختصاصی توسط شرکت اسپریس پویانما ساخته شده بود. با اینکه بازی در آن زمان نیز از گرافیک بسیار بالایی برخوردار نبود،گیم پلی آن بسیار خوش دست بوده و همچنین سازندگان در بخش های صداگذاری و موسیقی نیز خوب کار کرده بودند و با اینکه اولین تجربه آنان در ساخت چنین بازی هایی بوده است،بخوبی توانستند از پس این وظیفه سخت بر بیایند. البته نباید این مسئله را نیز فراموش کرد که میرمهنا با تمام این مشکلاتش به فروش بسیارخوبی دست یافت و توانست به محبوبیت بالایی دست یابد. حال که چندسالی است از سایخت این بازی خوش ساخت میگذرد سازندگان آن در پی انتشار بازی جدید خود یعنی آتشبست:ترکمنچای هستند ک امیدواریم نه تنها بتواند افتخارات میرمهنا را کسب کند بلکه بتواند به موفقیت های ببیشتری در نیز در داخل و خارج کسب نماید.

 

شتاب در شهر
سبک: رسینگ
سازنده: آروین تک

اگر بخواهیم در این لیست بدترین بازی را بین بهترین ها انتخاب کنیم بدون شک شتاب در شهر حرف اول را میزند!! این بازی تنها بخاطر تبلیغات  های گسترده ی آروین تک در تلویزیون و سایت های خبری بازی توانست بفروش بالایی دست یابد در غیر اینصورت این بازی هیچ نکته مثبتی در خود نداشته است! در بخش گرافیک که بهتر است خیلی صحبت نکنیم،اگر بخواهیم گرافیک بازی را بسنجیم شاید کمی با کیفیت تر از بازی بسیار معروف و مشهور GTA:SA باشد و گرافیک نسخه ی تکامل یافته آن بازی است(البته اگر بخواهیم مقایسه کنیم!!). در بخش گیم پلی نیز که هیچ حرفی برای گفتن وجود ندارد،کنترل نامناسب خودروها مخصوصا در سرعت های بالا،کنترل بسیار نامناسب خودروی پراید و … تنها بخشی از مشکلات این ببخش بوده است. در بخش موسیقی و صداگذاری که اصلا صحبت نکنیم بهتر است زیرا بازی دارای بازی موسیقی بسیار بسیار مضخرفی است(از سازنده موسیقی یا انتخاب کننده موسیقی این بازی معذرت میخوام ولی موسیقی بازی خیلی ضعیف بود،خداییش میگما!!  )،در بخش صدا گذاری هم که هیچی،شما کافی ست به یک درخت برخورد کنید تا صدای شکسته شدن آن شما را از زندگی ناامید کند و در کل بهترست بگوییم این بازی نکته ی مثبت آنچنان قوی در خود نداشته است و حتی تقلید های کورکورانه ای نیز از بازی GTA:SA داشته است. خوب با اینهمه مشکلات میپرسید پس این بازی در این لیست چه میکند؟؟ من با یک سوال به شما پاسخ میدهم،یک بازی رسینگ ایرانی نام ببرید که حداقل نصف استاندارد های یک بازی رسینگ را رعایت کرده باشد،تنها نصف استانداردها؟؟ تنها بهمین دلیل این بازی در این لیست قرار گرفت!

 

با مشاهده ی دقیق بر این لیست،کاملا میتوان فهمید که کشور ما پتانسیل های لازم برای تبدیل شدن به یک قدرت بازی سازی بمانند آمریکا،فرانسه و … را دارد تنها با کمی عزم راسخ و کمک های مالی میتوان به موفقیت های زیادی رسید،تنها هیمن دو لازم هستند،تنها!


در ضمن دوستان یه سوال ازتون داشتم اینکه لحن مقاله های بعدی طنز آمیز یا جدی تر باشه؟ ممنون میشم نظرتونون رو اعلام کنید!!

سورنا رضایی

زمین کتابی ست و ما هریک کلمه ای از آن،که در کنار یکدیگر داستان زمینیان را رقم میزنیم.............

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲۵ پاسخ‌ها

  1. محمد عبداللهیان گفت:

    عالی بود عالیییییییییییییی

  2. احمد سعیدی گفت:

    ممنون سورنا جون.خسته نباشی
    سیاووش …؟!
    شتاب در شهر بدترین بازی این لیست؟؟؟
    بنظرم یکم سلیقه ای قضاوت کردی

    • سورنا رضایی گفت:

      سیاوش رو بدلیل اینکه نتونستم بازی کنم تولیست نذاشتم و از همه عذر خواهی میکنم وگرنه یکی از استاندارد ترین بازی های ایرانی همین سیاوش بود
      درمورد شتاب در شهر هم من از خیلیها پرسیدم و اصلا ازش راضی نبودن،اصلا!!
      شما فقط کافیه تریلرهای اولیه بازی رو با تریلر نهایی مقایسه کنید،زمانیکه اولین اسکرین شاتها منتشر شد همه این رو یکی از رقبای نیدفوراپید در آینده میدونستند ولی زمانیکه منتشر شد،در حد بازی های موبایلم عمل نکرد

      • احمد سعیدی گفت:

        اگه به صحبت خیلیا باشه، صنعت ایران خیلی گنده،هیچ ببازی خوبی داریم،هیچ کودوم از بازی های ایرانی خوب نیستن و….
        شما هم بهتره به جای گوش دادن به حرف این و اون یا بازی ها رو تا انتها انجام بدید و دربارش مقاله بنویسید، یا حداقل نقد سایتای دیگه درباره شتاب در شهر رو بخونید تا بفهمید شتاب در شه یکی از بهترین و بزرگترین بازی های ایرانی تولید شده است.

        • سورنا رضایی گفت:

          آقای سعیدی شما اگه میشه لینک اون سایتهایی که بازی رو نقد کردن و بازی خیلی خوبی دونستن رو بدید ما هم بخونیم،ما که هر چی گشتیم چیزی پیدا نکردیم؟؟ درمورد نقد بازی هم شما چطوری میخواید ضعفهایی که در بخش موسیقی بازی هستند رو توجیح کنید؟؟ ضعف های بخش های دیگه رو چطور،مثل گرافیک بازی،تقلیدها بی مورد از بازی GTA و غیره رو سازندگان چطور میخوان توجیح کنن؟؟

  3. دانیال نوائیان گفت:

    با تشکر . خیلی مقاله ی جامع و کاملی بود ! به امید شبگرد و ارتش های فرازمینی

  4. محمد مراقی گفت:

    تنها بازی ایرانی که از خریدش پشیمون نشدم بازی گرشاسپ بود که هردو نسخش رو هم خریداری کردم . به شدت هم منتظر شبگرد و مخصوصا ارتش های فرازمینی هستم .
    ممنون بابت مقاله .

    • سورنا رضایی گفت:

      البته بازی های دیگه ای مثل میرمهنا،مبارزه در خلیج عدن بازی های عالی بودن که از اونها هم نباید غافل شد.درکل حتما بهتون توصیه میکنم تمام بازی های تو این لیست هستن رو تجربه کنن،چون واقعا بازی های خوبی هستن!

  5. DR.Ghost گفت:

    مقاله عالیی بود

    به امید پیشرفت روز افزون صنعت بازیسازی ایران

  6. Arno گفت:

    من برگشتم
    منتظرم باشید…

  7. aryan گفت:

    مقاله ی خیلی خوبی بود . من که گرشاسپ رو خیلی قبول دارم

  8. ali گفت:

    مقاله ی فوق العاده ای بود آقای رضایی . امیدوارم بتونید با فعالیت های مستمرتون در پیشرفت این سایت سهیم باشید . باز هم متشکرم

  9. mahdi گفت:

    از نظر من شتاب در شهر میتونست خیلی بهتر کار کنه :|

  10. matin گفت:

    بازی های ایرانی جای حمایت بیشتری دارن . با تشکر از میهن گیم و آقا سورنا به دلیل حمایتشون

  11. مهدی گفت:

    بچه ها شادی جاش نباشه اینجا اما مشگلمو میگم من وقتی میخام مکس پیس ۳ رو اجرا کنم همون اول از بازی میاد بیرون پیغام زیر رو میده
    http://www.xum.ir/images/2014/08/10/sshot-1.jpg
    ویندوزم ۸.۱
    مشگلم چیه؟؟؟؟

  12. SHEARMIES گفت:

    جمش کنید بابا داره شبگرد میاد برین کلاتون رو بندازین هوا من برم.

  13. mahdi گفت:

    به امید ارتش های فرازمینی که خیلی روش کار کردن معلومم نیست کی میخواد بیاد گفته بودن عید میاد الان دیگه تابستونم داره تموم میشه هنوز نیومده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *