جنگ , اینبار از بعدی دیگر | نقد و بررسی بازی Valiant Hearts:The Great War

      r393321_1378838038-vh-logo.png

 

جنگ , مطمعنا کلمه ایست که هیچ کس با شنیدن آن یاد خوشبختی هایش نمی افتد و کسی هم با شنیدن آن شاد نمیشود . جنگ های مختلفی روی این کره ی پهناور روی داد ولی همانطور که میدانید برخی از اتفاقات خاص هستند که به یاد میمانند . جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم یکی از بد ترین و وحشتناک ترین جنگ های دنیا بودند . جنگی خانمان سوز که به هیچ رحم نمیکرد . بازی های زیادی ساخته شده اند تا بتوانند حس و حال آن زمان را به بازیباز القا کنند یا به نحوی شبیه سازی نزدیک تر به آن زمان باشند ولی اکثرا هم در این کار موفق عمل نکردند . اینبار استدیویی بنام یوبی سافت دست بکار شد . همانطور که میدانید این استدیو قبلا هم با خلق شاهکار هایی مانند بازی های Rayman  و Child Of Light  به همه ثابت کرد که مهارت خاصی در خلق آثار هنری مخصوصا بازی های دو بعدی دارا میباشد و از این جهت نمیتوان از این استدیو کوچکترین ایرادی وارد کرد . استدیوی یوبی سافت در کنفرانسی که در E3 2014   برگذار کرد رسما از بازی هنری جدید خود بنام Valiant Hearts The Great War رو نمایی کرد که میتوان گفت یکی از زیبا ترین نمایش های این کنفرانس نیز بود . این بازی هم سعی میکند وقایعی از جنگ جهانی اول را بازگو کند ولی به شیوه ای متفاوت تر که استدیوی یوبی سافت میداند آنرا چطور بیان کند .

 

v648574_Valiant-Hearts-The-Gr-War.jpg

نام بازی : Valiant Hearts : The Great War

سبک : Puzzle Adventure

ناشر : Ubisoft

توسعه دهنده: Ubisoft Montpellier

موتور سازنده : UbiArt Framework

سال انتشار : ۲۰۱۴

پلتفرم ها : Xbox one,Ps4,Xbox360,Ps3,Pc

داستان

همانطور که قبلا هم گفتیم داستان بازی به جنگ جهانی اول بر میگردد . جنگ جهانی اول در بعد دوم میتواند خیلی جالب باشد و هیجان خاص خود را نیز داشته باشد . آماری که از جنگ جهانی اول به دست آمده بسیار وحشتناک و ناراحت کننده است . در این جنگ بسیاری از افراد نظامی و غیر نظامی کشته و مجروح شدند و بسیاری هم توانستند از این جنگ های سهمگین و هراس انگیز جان سالم به در ببرند و قهرمان جنگ شوند . داستان بازی بر اساس حقایقی بازگو شده در سال ۱۹۱۴  است که اینبار توسط استدیویی دیگر از بعدی دیگر بازتاب داده شده است . زمانی که یکی از نیرو های مطرح در لهستان توسط یکی از اشخاص زبده ترور میشود در این زمان است که کشور قدرتمند آلمان اعلام آمادگی برای جنگ در برابر روسیه را میکند .مصادف با این اتفاقات  زمانی میشود که کشور فرانسه نیز همه ی شهروندان آلمانی را از کشور خود خارج میکند تا خیلی درگیر این اتفاقات نشود .  

یکی از اولین شخصیت های بازی که در دمو های ابتدای بازی نیز دیده میشود کارل است که او هم جزو افرادی است که باید فرانسه را به مقصد جنگ ترک کند .  بعد از اینکه کارل به زور از خانوده اش جدا میشود به عضویت در ارتش آلمان در می آید . طولی نمیکشد که پدر کارل که مردی سالخورده و ضعیف است نیز برای عضویت در ارتش فرانسه اقدام میکند .

                          

امیل در جنگی که بالاخره در میگیرد خیلی خوش شانس نمیباشد و گروهکی که در آن قرار دارد متاسفانه قادر به تحمل بمب و گلوله های دشمن نیست پس گروهک آنها شکست میخورد و امیل نیز آن وسط زخمی میشود . بعد از اینکه به هوش می آید او را به عضویت در ارتش آلمان ها در می آورند و به عنوان آشپز او را استخدام میکنند .

یوبی سافت اینبار داستان واقعی بازی را با صحنه های اکشن و دراماتیک که بیشتر آنها خیلی تاثیر گذار هستند مخلوط کرده است ولی چیزی که بیشتر از همه در بازی دیده میشود صحنه هایی از داستان واقعی جنگ جهانی اول است . شخصیت هایی که در بازی وجود دارند اهل کشور های مختلفی هستند که این به خودی خود توانسته است جذابیت و تنوع بازی را بیشتر کند .

شخصیت محوری و مهم دیگر این بازی Freddie نام دارد که با روحیه ی انتقام گرفتن فقط در این جنگ خانمان سوز حضور دارد و نه چیز دیگر . Freddie سعی دارد تا انتقام زن خود که به دست ارتش بی رحم آلمانی ها کشته است را بگیرد و در این راه تلاش های بی وقفه و زیادی را نیز انجام میدهد .

                

Anna شخصیت مهم دیگر بازی است که در اوایل بازی هم شاهد حضور او بوده ایم . یوبی سافت در این مرحله برای این که شما را بیشتر با شخصیت Anna آشنا کند , وظیفه ی هدایت او را در مراحل وسط بازی به شما واگذار میکند . در مراحلی که شما در نقش Anna شروع به بازی کردن میکند وظیفه دارید تا به بیماران مجروح درون بازی کمک کنید . Anna پرستاری بسیار حرفه ای است که در بیشتر صحنه های بازی جان خیلی از کاراکتر های اصلی و فرعی را نجات میدهد .

شخصیت محبوب دیگر بازی سگ امیل است که به صورت خیلی اتفاقی پس از بمباران کمپ آلمانی ها با یکدیگر آشنا میشوند . بعد از این که امیل طی حادثه ای زیر آوار دفن میشود این سگ با کندن زمین جان او را نجات میدهد و رابطه ی دوستی گسترده ای میان آنها شکل میگیرد . این سگ در بسیاری از مراحل بازی خیلی موثر واقع میشود و میتواند در بسیاری از مکان هایی که شما نمیتوانید وارد شوید وارد شود و بسیاری از کار هایی که نمیتوانید انجام دهید را نیز انجام دهد . تمامی شخصیت های بازی با توجه به نوع محیط و امکانات قابلیت های خاصی را دارا میباشند که میتوان این هم یک عامل تنوع برای این بازی دانست .

جزئیات داستانی بازی بسیار زیاد است ولی اگر بخواهیم همه را یکجا بیان کنیم بخش عظیمی از داستان بازی برای شما اسپویل خواهد شد .

               

گیم پلی

گیم پلی بازی بیشتر در حل معما ها یا فرار کردن و مبارزه با دشمنان خلاصه شده است . معما هایی که در بازی وجود دارند اکثرا بسیار آسان هستند و اگر هم کمی سخت باشند بعد از مدت زمانی کوتاهی خود بازی بصورت اتوماتیک راهنمایی برای شما درست میکند که با باز کردن آن تصویری در آن وجود دارد که به صورت کامل شما را راهنمایی خواهد کرد .

در برخی از مراحل بازی شاهد صحنه های بمباران هوایی خوایم بود که هیجان خاصی به بازی می بخشد و کمی بازی را از روند کند خود دور میکند . در این صحنه از بازی نقاطی روی زمین تیره رنگ میشوند یعنی مکانی که بمب ها قرار است در آنجا فرود آیند شما باید با جلو و عقب رفتن از دست آنها جان سالم به در ببرید و خود را نجات دهید .

                f68764_valiantheartsdev610.jpg

در برخی از مراحل بازی هم شاهد همکاری گسترده و بسیار خوب چند کاراکتر محبوب در بازی هستیم که باعث میشود بتوانیم یک مرحله را رد کنیم و اگر بخوایم آن صحنه یا مرحله را به تنهایی انجام دهیم به دلیل دو بعدی بودن بازی هرگر موفق نخواهیم شد این بازی را به اتمام برسانیم .

مبارزه با دشمنان آخر بازی یا همان غول آخر های بازی هم خیلی سخت نیست , یعنی طوری طراحی شده است که همه میتوانند آنرا انجام دهند و اگر هم کسی در این مبارزات با مشکلی روبرو شد , راهنما هایی که در بازی وجود دارند او را از شر این مشکلات خلاص خواهند کرد . به طور خلاصه راهنما هایی که در بازی وجود دارند باعث شده اند تا همه بتوانند این بازی را به اتمام  برسانند و عنوان Valiant Hearts: The Great War به یک بازی خیلی آسان و ساده تبدیل شود که ممکن است این موضوع چندان هم جالب نباشد .

گرافیک

یوبی سافت در خلق این بازی از موتور قدرتمند UbiArt Framework استفاده کرد که میتوان گفت یکی از بهترین انتخاب ها را در این زمینه انجام داده است . فضا هایی که در بازی میبینیم خیلی خوب و طبیعی کار شده اند و مشکلی در طراحی اجرا و فضا سازی وجود ندارد .

یکی دیگر از نقاط قدرت بازی طراحی شخصیت ها است که یوبی سافت در این زمینه هم کم کاری نکرده است و شخصیت های بازی را خیلی خوب و با جزیئات طراحی کرده است . تخریب پذیری محیط با توجه به امکانات آن دوره خیلی خوب کار شده است و میتوان چهره ی واقعی جنگ جهانی اول را در این بازی به خوبی مشاهده کرد . در بازی تصاویری واقعی هم از جنگ جهانی اول وجود دارد که با توجه به نوع مرحله ای که در آن قرار داریم به نمایش در می آیند .

               q386802_vh3.jpg

در بازی شاهد چهار فصل مختلف هستیم که همین عامل باعث شده تا شاهد گیم پلی طولانی بازی باشیم . در این چهار فصل ما شاهد افکت های گوناگون برف , برگ , چمنزار های متفاوت و … خواهیم بود که به بهترین شکل ممکن کار شده اند و حسی بسیار خوب را بازیباز القا میکنند .

صدا گذاری و موسیقی

با توجه به این که بیشتر دیالوگ های بازی با متن هایی در خود بازی بین کاراکتر های مختلف رد و بدل میشوند ولی باز هم صدا گذاری در بیشتر مراحل بازی خیلی خوب کار شده است . وجود ۳۹ قطعه از بهترین موزیک های بیکلام و ملودی های آرام و لذت بخش با توجه به نوع هیجان مرحله یا رمانتیک بودن صحنه ای از بازی باعث شده است تا شاهد یکی از بهترین موسیقی های بازی باشیم . موسیقی های بازی دقیقا در جای درستی بنیان گذاری شده اند و دقیقا در لحظه ای که باید اجرا شوند , پخش میشوند که همین مورد میز باعث القای حس آرامش بخشی به گیمر میشود .

سخن آخر

بازی Valiant Hearts The Great War را میتوان جزو یکی از موفق ترین بازی های چندین سال اخیر محسوب کرد که بالاخره بعد از بازی های موفق دو بعدی توانست باز هم حس تجربه ی یک بازی دو بعدی قدرتمند دیگر را به ما منتقل کند . یکی از بدی هایی که این بازی دارا میباشد طولانی بودن بیش از حد آن و آسان بودن معما های بازی است که با گذشت زمان باعث میشود تا بازیباز از این بازی زده شود و به بازی های دیگر روی آورد . ولی توصیه میشود به کسانی که تا کنون این بازی را تجربه نکرده اند , حتما این عنوان را بازی کنند و فقط از داستان قدرتمند آن لذت ببرند .

نکات + : داستان جذاب و قدرتمند , گرافیک هنری زیبا , صدا گذاری و موسیقی فوق العاده

نکات – : گیم پلی طولانی و تکراری , ضعف و باگ های گرافیکی در برخی از مراحل

 

 

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۱ پاسخ‌ها

  1. محمد عبداللهیان گفت:

    بسیار زیبا نکته ایی جذاب ، حال کردم به نازم به این استعدادت دانیال جون :D

  2. من دیوس نیستم... من دیوس نیستم گفت:

    ایرانو می خواین به آشوب بکشین … با با من فقط نقد های آقای نوائیان رو میخونم از این رو به اون رو میشم اصلا یه جوریایی خیلی باحال مینویسه … خیلی خوشم میاد !!! ممنون این نقد و بررسی هم عالی بود مثل همیشه !!! آقای نوائیان دوست داریم

  3. mp1 گفت:

    یکم دیر نقد نکردین؟

    • دانیال نوائیان گفت:

      به دلیل یه سری مشکلات شخصی که داشتم نرسیدم زود تر به کار ها رسیدگی کنم . به بزرگی خودتون ببخشید

  4. ABS92 گفت:

    بسیار هم عالی

  5. Mohammad گفت:

    متاسفانه هنوز نتونستم این عنوان رو بازی کنم. ولی به نظر میاد بازی خوبی باشه.
    ممنون بابت مقاله (L)

  6. hossein170 گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود هنوز تجربش نکردم این بازی رو ولی با وجود این مقاله عالی حتما تا یکی دو روزه دیگه دانلودش میکنم انشا الله

  7. aliakbar گفت:

    این بازی عالیه به همه پیشنهاد می کنم این بازی رو دانلود کنن و ازش لذت ببرن.

  8. محمد علیخانی گفت:

    همه ازش تعریف کردن ولی ما که گیرش نیووردیم . مخسی

  9. مهدی گفت:

    خیلی عالی بود اقا دانیال ! تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *