روح به روایت دیوید کیج | نقد و بررسی عنوان Beyond:Two Souls

فراتر از یک بازی را تنها در اثار دیوید کیج می توان دید . کارگردان سرشناس دنیای گیم که کمتر کسی می تواند اثار فاخر او را مانند heavy rain را نادیده بگیرد و نشناسد . دیوید کیج اصلا به دنبال ساخت بازی نیست او به دنبال داستانی فراتر از یک بازی و یا یک فیلم سینمایی پرهزینه هالیوودی است که مطالب بسیار ارزشمند و نحفته ای در خود دارد . تنها کلمه و مفهوم روح است که می تواند کیج را راضی کند تا داستانی فراتر از یک بازی و صحنه هایی دیدنی تر از فیلم های هالیوودی را به نمایش بگذارد . بنابراین باید ببینیم که اثر جدید او با نام BEYOND:TWO SOULS می توان اثری فاخر به حساب بیاید یا خیر .

بسیاری بازی های ساخته شده توسط دیوید کیج را یک نوع داستان گویی با نام داستان گویی تعاملی می نامند . این گونه داستان ها دارای حالت یکنواخت و ثابتی نیستند به این صورت که در داستان های معمولی اواسط و یا پایان یک داستان به یک گونه برای هر شخص به پایان می رسد و هیچگونه تفاوتی در داستان خوانده شده توسط هر فرد با فرد دیگری نیست . اما در مورد داستان گویی تعاملی این گونه نیست بلکه شخص خواننده داستان می تواند به دلخواه خود یک ادامه را برای داستان و روایت انتخاب کند ، و پایان هر داستان تعاملی برای هر شخص با شخص دیگر فرق دارد.

jfuktf

اینگونه داستان گویی بسیار جذاب می باشد زیرا بازی کننده و یا خواننده داستان تمامی اتفاقات را حس خواهد کرد و به تامل فرو می رود که در ادامه به نظر چه کاری درست است و باید چه کند ؟ باید راه منطقی را انتخاب کند ؟ و یا راه احساسی را ؟ . اینگونه سوالات تنها گونه ای از لذت بخش بودن داستان گویی تعاملی است .

داستان بازی روایت کننده زندگی دختری با نام جودی هلمز است که دارای نیرویی ماورایی است که باعث می شود کارهایی کند که انسان های عادی قادر به انجام ان ها نیستند به همین دلیل است که کل خانواده هلمز او را رها می کنند اعم از پدر و مادر و … . صداپیشگی جودی هلمز را بازیگر معروف هالیوودی الن پیج انجام داده است که صدای او هماهنگی عجیبی با شخصیت جودی هلمز دارد که به احتمال زیاد ناشی از کارگردانی شخصی با نام دیوید کیج است . شما در ابتدای بازی در قطاری هستید که پلیس ها نیز به دنبال شما هستند ، در اول فکر می کنید که شما کنترل جودی هلمز را در اختیار دارید اما چند لحظه بعد می فهمید که شما هیچگونه کنترلی بر روی جودی هلمز ندارید بلکه شما کنترل روح او را دارید . شما با ریختن اب یک لیوان اب بر روی پای او جودی را بیدار می کنید تا گرفتار پلیس ها نشود و فرار کند .

Beyond-Two-Souls-Story-Will-Be-12-to-15-Hours-Long-2

دیوید کیج تنها می خواهد معنی مرگ و یا زنده بودن را به ما نشان دهد . بازی تنها یک راه برای این کار است . ماورا: دو روح به شما نشان خواهد داد که مرگ و زندگی چقدر به هم نزدیک هستند و در حالی که شما اخرین نفس هایتان را می کشید ممکن است دوباره امید به زنده بودن پیدا کنید و زنده بمانید . ماورا تنها هدفش امید است ، امیدی که باعث می شود روح نیز وجود داشته باشد . دوست دارم بیشتر ماورا را یک داستان و یا فیلم بنامم نه یک بازی ! زیرا بیشتر بازی ها تنها برای سرگرم شدن هستند مانند سوپرماریو . اما یکی از ویژگی های سوپرماریو در ماورا دیده نمی شود .

ljg

گرافیک ماورا گرافیکی قابل قبول برای یک اثر دیوید کیج می باشد و همچنین نشان دهنده قدرت فرنسوی کمپانی وی یعنی Quantic Dream است . به دلیل بیشتر بخش گیم پلی بازی در سرما و برف این قسمت باید به نحو خوبی کار می شد که شده است و شما احساس سرما را به راحتی با داستان تعاملی پیوند می زند و حس خواهید کرد که در سرمای سوزان چه تصمیمی بگیرید . تمامی این ها را مدیون دیوید کیج با داستان سرایی عالیش و همینطور کمپانی وی برای گرافیک و گیم پلی زیبایش هستیم .

بازی داری اندک صحنه های اکشنی نیز است تا از خشکی و داستان تاثیر گذارش کمی دور شود تا بتواند همه را راضی نگه دارد . یکی از ویژگی جودی در زمان مبارزه قابلیت Counter Attack است که زمانی کسی به او حمله کند جای خالی دهد و جودی به او حمله کند که بسیار کاربردی است زیرا جودی دختری تنها و جوان است که تنها نیروی ماورایی ان ایدن را به همرا دارد .

+95+95

در انتها باید بگویم که من بیشتر این بازی را مثل یک فیلم بررسی کردم چون شاید بهترین کار همین باشد زیرا اگر به دید بازی به این عنوان بنگریم با یک بازی متوسط و یا شاید نسبتا ضعیف روبهرو هستیم اما در دید فیلمی ماورای دو روح تنها یک شاهکار کم نظیر است که اگر به عنوان یک فیلم ساخته می شد بسیار قابل قبول تر نیز دیده می شد . اگر از طرفداران سر سخت گیم پلی بازی های اکشن مانند ندای وظیفه هستید این بازی اصلا به شما پیشنهاد نمی شود زیرا با داشتن وقت زیاد گیم پلی تنها وقت خود را تلف کرده اید و از ان لذت نمی برید . بنابراین ماورا : دو روح را تنها به احالی اهل فن داستان و فیلم و همینطور دوست داران یک بازی نو و جدید پیشنهاد می کنم .

شما ممکن است این را هم بپسندید

۸ پاسخ‌ها

  1. حسین فریدنصر گفت:

    به بازی نمره ندادی؟

  2. داستانش واقعا زیباس و نمیشه ازش ایراد گرفت ولی بخش گیم پلی یکمی مشکل داره اما زیر ۸ نمره دادن به این بازی ظلمه.ممنون بابت مقاله ولی یکم کم نوشته بودی :yes:

  3. احسان درویش گفت:

    سلام , زیبا و محتواش هم قوی بود

    ممنون

  4. متشکر از تمام دوستان :yes:

  5. محمد گفت:

    بازی رو مثل فیلم دیدی ؟ واقعا ؟ عزیزم بهتره بازی نکنی شما چون این بازی مدلش همینه اگر بیشتر از این میخواست ازادی عمل بده نمیشد اسمش رو بزاری beyond برو نقد های gamespot رو بخون منظورم رو میفهمی تازه بازی که ۲۳ تا پایان مختلف داره بیش از ۲۰۰۰ هزار صفحه داشتان داره بهش میگید بازی ضعیف

  6. MiLaD SparDa گفت:

    بازی واقعا عالی بود :x :-*

  7. پوریا گفت:

    سلام از نقد جالبتون ممنون ، باید بگم واسه اونایی که این شاهکار به تمام عیار رو نمیتونم یا نمیخوان تجربه کنن باید بگم …

    باید بگم اگه اینو خوندین و خواستین بازیش کنین لطف کنین خودتون جای خالی رو پر کنین ^_^

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *