سقوط یک اسنایپر | نقد و بررسی عنوان Sniper Elite 3

بار ها به گذشته ، به جنگ های جهانی سفر کرده ایم . فیلم های مستند ،کتاب های مختلف ، فیلم و سریال های تلویزیونی و … همواره دریچه ای بوده تا ما را به سال های جنگ و خونریزی ببرد . جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ با حمله ی نازی ها به لهستان آغاز شد در طول این جنگ کشور هایی نظیر آلمان به رهبری هیتلر ، ایتالیا به رهبری موسولینی ، و ژاپن به رهبری هیروهیتو زیر یک پرچم تحت عنوان متحدین درآمدند و در جبهه ی مقابل نیز کشور هایی نظیر شوروی به رهبری استالین ، بریتانیا به رهبری چرچیل ، آمریکا به رهبری روزولت ، چین به رهبری کای شک و فرانسه به رهبری دوگل به اتحاد هم درآمدند و متفقین نام گرفتند . این جنگ آنقدر گسترده شده بود که حتی به بیابان های سوزان آفریقا نیز کشیده شد . حالا قرار است ما بار دیگر به سال های جنگ های جهانی برگردیم . این بار این اتفاق در قالب یک بازی رایانه ای رخ می دهد . این بار قرار است Sniper Elite 3 دریچه ای به روی ما باز کند تا به آن سال ها برگردیم .

 

 

نام بازی : Sniper Elite 3

سازنده : Rebellion Oxford

ناشر : ۵۰۵games

سبک :شوتر سوم شخص

پلتفرم ها : PC ، Xbox One ، Xbox 360 ، PS4 ، PS3

تاریخ انتشار : ۲۷ ژودن

پلتفرم نقد و بررسی : PC

داستان 

معمولا بازی هایی که با داستان جنگ جهانی روانه بازار می شوند ، از نظر داستانی بازی های جالب و موفقی هستند . این بار در Sniper Elite قرار است کمی از تاریخ جنگ جهانی را ورق بزنیم و در فضای مجازی خود را یک سرباز بدانیم که باید در صحراهای آفریقا به اهداف خود برسد . شخصیت اول بازی یک سرباز آموزش دیده و خبره ی ارتش آمریکا به نام Karl Fairburne است . او ماموریت دارد تا به شمال آفریقا رفته و فرمانده و افراد مهم دشمن را به قتل رسانیده و اطلاعاتی را از دشمن به دست آورد . ما قبلا نیز شاهد چنین داستانی در نسخه های قبلی بوده ایم اما نه در چنین شرایط محیطی و نه در شمال آفریقا بلکه در خرابه های برلین . 

 

 

گیم پلی

بر خلاف بخش گرافیکی که شاید هیچ جای دفاعی باقی نگذاشته باشد ، در گیم پلی بازی نوآوری هایی اضافه شده که قابل ستایش است . یکی از نکات مثبت گیم پلی کامل بودن Inventory کارل است . دو نوع بسته ی سلامتی ، سه نوع سلاح و آیتم های دیگری چون سنگ و … در این Inventory قرار داده شده تا بازی از این نظر نقصان نداشته باشد هرچند که یکنواخت بودن گیم پلی بازی بدجور در ذوق می زند . برخی کارهایی که در نسخه های قبلی می توانستید انجام دهید را باید در این نسخه فراموش کنید . در Sniper Elite های پیشین شما می توانستید یک رگبار در دست بگیرید و تمام دشمنان خود را به دیار فانی بفرسید اما در سومین نسخه از این فرانچایز این کار ، کاری سخت و طاقت فرسا به شمار می آید . اما چرا طاقت فرسا ؟ بخش اکشن این بازی را به هیچ وجه نمی توان با نسخه های قبلی مقایسه کرد از سیستم کاورگیری بگیرید تا برسید به سختی مبارزه با دشمنان . 

قابلیت دیگری که در این نسخه شگفت انگیز است ، X-Ray نام دارد . شما از فواصل دور با اسنایپر خود به دشمنان شلیک می کند و درون بدن آنها به شما نمایش داده می شود و گلوله از بدن آنها خارج می شود . لازم به ذکر است که کمتر پیش می آید که بتوانید با اسنایپر خود دشمنان را هدف بگیرید . کاربرد اسلحه Welrod در این بازی بیش تر از اسنایپر است . محیط بازی بسیار وسیع بوده و از این حیث نیز Rebellion کارش را به خوبی انجام داده اما شاید همین بزرگ بودن محیط مضراتی نیز با خود همراه داشته که در بخش گرافیک به صحبت راجع به آنها خواهیم پرداخت . در این بازی سعی شده بیشتر روی عوامل مخفی کاری کار شود به همین خاطر شما می توانید میان علف ها حرکت کنید و دیده نشوید و یا دشمن خود را در سکوت بکشید و جنازه ی آن را جایی مخفی کنید .

به همان اندازه که به X-Ray اهمیت داده شده ، سازندگان بازی به هوش مصنوعی دشمنان بی توجه بوده اند . یکی از عواملی که این روزه زیاد مورد بررسی قرار می گیرد هوش مصنوعی طرف مقابل است که ظاهرا Rebellion این را فراموش کرده است . 

 

 

گرافیک 

گرافیک بازی شاهکار نیست . باگ های عجیبی که در این بازی دیده می شود شاید در بازی های ۲ یا ۳ سال گذشته نیز به ندرت دیده شود . باگ هایی نظیر عبور از دیوار (!) ، رفتن علف ها به داخل بدن کارل ، فرورفتن دست کارل به داخل بدن دشمن هنگام استفاده از چاقو و … باگ هایی هستند که شاید الان برای شما عجیب باشند اما هنگامی که بازی را آغاز کنید متوجه می شوید که چنین باگ هایی در طول بازی بسیار طبیعی هستند .محیط به خوبی طراحی شده است . یکی از اشکالاتی که بسیاری از منتقدین به Sniper Elite V2 می گرفتند سرد بودن محیط بازی بود که Rebellion در این نسخه این مشکل را حل کرده است  و حالا محیط طبیعی بازی می تواند یک عامل جاذبه محسوب می شود . روی ترکیب رنگ ها به خوبی کار شده و نمی توان گفت عالی اما صفت بسیار خوب را می توان به ترکیب کردن رنگها در Sniper Elite 3 داد . دیگر اشکال بازی مربوط به نورپردازی است . انگار نه انگار که آسمان این بازی خورشید دارد . روی بخش نور پردازی می شد تمرکز و خلاقیت بیشتری به خرج داد . البته این مورد خیلی محسوس نیست و شاید در مدت بازی کردن زیاد متوجه آن نشوید اما اگر دقت کنید به این ضعف نیز پی خواهید برد . ضعیف طراحی شدن و دیر لود شدن تکسچر ها نیز از دیگر اشکالات بخش گرافیکی بازی است . انفجار های بازی هم به خوبی شبیه سازی نشده اند گرچه از بخش های دیگر بهتر هستند .

 

 

موسیقی و صداگذاری

به بحث صداگذاری که می رسیم نیز پیشرفتی حاصل نمی شود . کارل که در طول بازی اصلا صدایش بیرون نمی آید ( من که نشنیدم ) و به طور کلی دیالوگ های زیادی هم در طول بازی وجود ندارد . آیا واقعا پیدا کردن چند دوبلر اینقدر سخت است ؟ اما جدا از بحث دیالوگ های افراد ، موسیقی بازی اشکال زیادی ندارد . در برخی صحنه ها موسیقی واقعا دلچسب می شود . در هنگامی که به موسیقی نیاز نیست هم چیزی شنیده نمی شود . صدای سلاح های شما شنیدنی است . هنگامی که با اسنایپر شلیک می کند صدایی بلند و ممتد شنیده می شود و پس از برخورد تیر به استخوان های فرد صدای شکسته شدن استخوان ها هم قابل شنیدن است . روی صداهای انفجار به خوبی کار شده و علیرغم طراحی بد گرافیکی ، صدای آنها قابل ستایش است .

 

 

کلام آخر

در کل عنوان Sniper Elite III یک بازی متوسط رو به ضعیف می باشد . از همان اول از این بازی خیلی انتظار نمی رفت اما هرگز قابل تصور نبود که با چنین عنوان ضعیفی رو به رو شویم . در این بازی هیچ حسی وجود ندارد که پلیر را به بازی کردن تشویق کند . توصیه می شود که این بازی را انجام دهید اما هیچ انتظاری از آن نداشته باشید . در ضمن اگر این بازی را از دست دهید هم ضرر بزرگی نمی کنید .

نکات مثبت : نوآوری های جالب ، محیط بزرگ بازی ، لذت شلیک کردن با اسنایپر ، گیم پلی نسبتا روان

نکات منفی : باگ های فجیع ، هوش مصنوعی کم دشمنان ، سیستم کاورگیری نامناسب 

 

محمد علیخانی

It’s easy to forget what a sin is in the middle of a battlefield

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۶ پاسخ‌ها

  1. hossein170 گفت:

    میشه گفت بازیه خوبیه ولی چون سیستم کاورگیریش در این نسخه خراب شده از بازی کردنش لذتی نبردم اخه یک بازی در این سبک با این سیستم کاورگیری دیگه به چه دردی میخوره

  2. دانیال نوائیان گفت:

    ممنون محمد جان نقد کامل و زیبایی بود .

  3. یکم یکنواخت شده و به نظرم باید یه تغییرات اساسی بدن ولی در کل از سبک بازی خوشم میاد و هنوزم یکی از بهترین هاست بخصوص افکت اسلو موشنش.ممنون بابت مقاله

  4. محمد جواد ادریسی گفت:

    عالی بود . خسته نباشی

  5. Dementor گفت:

    من بهش ۸ میدم.ممنون بابت نقد.عالی بود محمد جان

  6. aliakbar_77 گفت:

    دوست عزیز از نقد بسیار زیبای شما متشکرم. من مدتی است که این بازی مشغولم کرده البته باید بگم که اگر حوصله ی صبر زیاد و مخفی کاری و منتطر موندن رو ندارید اصلا سراغ این بازی نرید ولی اگر حوصله و وقت زیاد دارید می تونه بازی خوبی باشه و در کل نمیشه گفت بازی فوق العاده ای اما بد هم نیست ولی انتظارات خیلی بیشتر بود…

  7. MiLaD SparDa گفت:

    ممنون نقد خوبی بود
    هنوز وقت نکردم بازی رو امتحانش کنم اما پشیمون هم نشدم هنوز

  8. مهدی مجد گفت:

    خیلی زیبا بود. مرسی علیخانی!

  9. ABS92 گفت:

    مقاله عالی بود محمد جان
    ولی بازی به این زاری هم نبود.زیاد هم نباید ازش انتظار بودن یه بتلفیلد یا یه اسپلینتر رو داشت.در حد خودش خوب بود
    بازم ممنون محمد جون.عالی.منتظر مقاله های بیشتری ازت هستیم

  10. Mohammad گفت:

    نمیشه گفت بازیش فوق العادست ولی فکر کنم ارزش یک بار بازی کردن رو داشته باشه.
    نقد و بررسی خوبی بود. ممنون

  11. kasra گفت:

    خیلی زحمت افتادی دستت هم درد نکنه…
    اما با این نمره اصلا موافق نیستم.خداییش بازی خیلی قشنگی بود اما خب هر کسی یک سلیقه داره

  12. U-R-E گفت:

    ممنون بابت نقد زیبات ، در مورد بازی هم می تونم بگم نه خوب بود و نه بد

  13. M___A گفت:

    ممنون محمد جان نقد خوب و کاملی بود هنوز بازیش نکردم

  14. حسین گفت:

    آخه چرا کاورگیریشو برداشتن؟؟؟ توی نسخه دوم ، همه امیدمون به همین سیستم بود… ولی در کل بد نبود.

  15. khosro98 گفت:

    خیلی ممنون از نقد شما :yes:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *