شهر کاندویت ها | infamous: Second Son در نگاه اول

بازی Infamous: Second Son یکی از عناوین انحصاری کنسول نسل بعدی کمپانی بزرگ سونی یعنی PS4 می باشد که بر خلاف دیگر عناوین انحصاری این کنسول که در زمان عرضه ی آن منتشر می شوند این بازی چند وقت پس از عرضه ی این کنسول منتشر می شود که این موضوع نشانگر این است که سازندگان بازی عجله ای برای ساخت آن ندارند و می خواهند تمام تمرکزشان را بر روی کیفیت این بازی منعکس کنند تا بتواند یکی از عناوین موفق نسل بعدی بشود. این بازی اولین بار در نمایشگاه ملاقات سونی (Sony Meeting) که در تاریخ بیستم فوریه ی سال ۲۰۱۳ بود معرفی شد. این بازی توسط استودیوی سوکر پانچ (Sucker Punch) ساخته می شود که وظیفه ی ساخت دو نسخه ی قبلی این بازی را هم بر عهده داشته است و مسلما تمامی ویژگی های مثبت نسخه های قبلی را در این بازی گرد هم خواهد آورد. این بازی مثل دو نسخه ی قبلی توسط سونی (SCE) منتشر می شود. استودیوی سازنده ی این بازی قبل از خلق این فرانچایز تنها سابقه ی ساخت چند بازی کارتونی که از سری اسلای کوپر (Sly Cooper) بودند را داشت و پس از ساخت نسخه ی اول از این سری همگان به ایده های ناب و استعداد این استودیوی گم نام پی بردند. نسخه ی اول بازی با توجه به این که نسبت به زمان خودش بازی مورد قبولی بود به دلیل تبلیغات کم توسط ناشر به موفقیت زیادی در زمینه ی فروش نرسید اما پس از این که ناشر بازی به جذابیت این سری پی برد برای نسخه ی دوم آن ارزش بیش تری قائل شد و با تببلیغات بیش تر هم باعث شد فروش بازی بالا برود و هم باعث شد تا این بازی به یکی از عناوین پر طرفدار تبدیل شود. حال سازندگان بازی قصد دارند تا با بهره گیری از تجربیات خود از دو نسخه ی اول ،این بازی را به بهترین عنوان در میان بازی های ساخته شده توسط خود تبدیل کنند. این بازی این بار می خواهد یکی از دلایل خرید PS4 توسط شما باشد که تا حدی هم موفق شده است و تا کنون حتی کسانی که دو نسخه ی اول آن را بازی نکرده بودند و یا اصلا آن ها را نمی شناختند به این بازی علاقه مند شدند و انگیزه ای برای آن ها شد تا یک عدد PS4 بخرند. یکی از مواردی که باغث می شود این بازی محبوب باشد نمایش های حیرت انگیز آن تا اکنون بوده است که البته از یک بازی نسل بعدی و آن هم با انجین بازی سازی آنریل انجین ۴ (Unreal Engine 4) انتظاری به جز این نمی رود. تاریخ انتشار بازی هنوز به طور قطعی از طرف ناشر و یا سازنده ی بازی اعلام نشده است ولی در وبسایت معتبر گیم استاپ (Game Stop) تاریخ انتشار این بازی ماه آپریل اعلام شده است که به احتمال قوی تاریخ انتشار اصلی بازی هم همین تاریخ می باشد زیرا این سایت معتبر معمولا مطالبی را دارا می باشد که از صحت بالایی برخوردار می باشند. این اولین باری می باشد که در این سری بازی در یک شهر واقعی اتفاق می افتد و یکی از شهر های دنیا در بازی شبیه سازی شده است که در این نسخه شهر سیاتل (Seattle) و واشنگتون (Washington) شبیه سازی شده اند که باید به سازندگان بازی در این زمینه آفرین گفت زیرا شهر را با بالا ترین جزئیات به وجود آورده اند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. در ادامه می توانید اطلاعات اولیه را راجع به این عنوان نسل بعدی را مطالعه فرمایید.

 inFamous Second Son

 نام ناشر : Sony Computer Entertainment Of America

استودیوی سازنده : Sucker Punch Productions

سبک بازی : اکشن – ماجرایی – سوم شخص – جهان باز (Action – Adventure – Third person – Open World _ Sand box)

 انجین بازی : Unreal Engine 4

مد بازی : Single Player – Multi Player

مدیر پروژه : Nate Fox

سری : inFamous

پلتفرم ( ها ) : PLAYSTATION 4

تاریخ انتشار :  فوریه ی ۲۰۱۴ (February 2014)

رده بندی سنی : RP(RATING PENDING) – نا مشخص

شخصیت اصلی : Delsin Rowe

رساته (ها) : دیسک بلو ری (Blu – Ray Disk)

مردان قانون، بی قانونی می کنند – داستان بازی

در این نسخه سازندگان قصد دارند تا داستان بازی را به یکی از نکات مثبت آن تبدیل کنند و کاری کنند که تقریبا هیچ کس نتواند از داستان آن ایرادی بگیرد که این موضوع یکی از برتری های این نسخه نسبت دو نسخه ی قبلی می باشد. اطلاعات  زیادی از داستان بازی منتشر نشده است ولی ما سعی داریم تا مفید ترین اطلاعات را در این رابطه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.  به طور کلی داستان این نسخه ۷ سال پس از پایان خوب نسخه ی دوم که با مرگ شخصیت اصلی آن یعنی کول مک گرث (Cole Mcgrath) همراه بود اتفاق می افتد و در این زمان اتفاق مهمی که به درد داستان این سری بخورد  در شهر Empire City نمی افتد و شهر بازی به شهر سیاتل (Seattle) تغییر یافته است ولی قسمت کوتاهی از بازی هم در پایتخت ایالات متحده آمریکا یعنی واشنگتون (Washington) اتفاق می افتد. در این وضعیت شما در نقش دلسین رو (Delsin Rowe) باید به مقابله با سازمان دولتی فاسد Department Of Unified Protection)DUP) بپردازید. دلسین یک کاندویت (بعدا توضیح داده می شود) است که به صورت کاملا اتفاقی متوجه این موضوع شده است؛ حال کاندویت ها چه کسانی هستند؟ کاندویت ها انسان های فرا بشری می باشند که دارای قدرت های ماوراءالطبیعه می باشند و برای اهداف مختلفی به مبارزه با دولتیان می پردازند؛ هم چنین این افراد از طرف دشمنان اصلیشان یعنی همان مأموران دولت بایو تروریست (Bio – Terrorist) نامیده شده اند. دلسین طی یک سانحه ی رانندگی که در جریان آن یک اتوبوس متلاشی شده و افراد زیادی هم آسیب دیده اند در حال کمک کردن به یک نوجوان می باشد که ناگهان می بیند دود ها و آتش ها دور او می باشند و دود ها به داخل بدن او می روند، در این زمان دلسین متوجه می شود که ای دل غافل او یک کاندویت (Conduit) است و قدرت او هم دود می باشد! در همین حال او احساس می کند که دیگر یک نقاش دیوار نیست و در قبال جامعه وظایفی را بر عهده دارد. پس از این وقایع، او به تحقیق در مورد این سازمان فاسد می پردازد و متوجه می شود که آن ها در حال انجام چه کار های کثیفی می باشند. هم چنین وی متوجه شد که این سازمان از تعدادی مأموران دولتی و به اصطلاح مردان قانون تشکیل شده است که برای تسخیر این شهر فعالیت می کنند و پس از آن هم قصد دارند به مردم شهر زورگویی کنند و به اهداف شیطانی خود برسند.

همانند دو نسخه ی قبلی پلیس ها در این نسخه هم وجود دارند و شما می توانید به آزار و اذیت آن ها بپردازید و یا به آن ها کمک کنید. هم چنین، دلسین دارای قابلیتی می باشد که با استفاده از آن می تواند پلیس ها را مجنون خود کند. هم چنین شما انتخاب های مختلفی برای رفتار با مردم هم دارید که متعاقبا با توجه به آن ها مردم با شما برخورد خواهند کرد. یکی از ارکان این سری که انتخاب های متعدد در مراحل می باشد در این بازی هم وجود دارد و همانند نسخه های قبلی همین انتخاب ها داستان بازی و پایان بازی را رقم خواهند زد. سازندگان اعلام کرده اند که دلسین یک جوان تقریبا ۲۴ ساله است و تقریبا هم شخصیت خشکی دارد البته برای این که بازی از حالت خشکی در آید و بازی کننده از انجام آن خسته نشود احتمالا یا شاهد شوخ طبع بودن وی خواهیم بود و یا شخصیت فرعی دیگری بار طنز این نسخه را بر عهده خواهد داشت. دلسین یک برادر بزرگ تر هم با نام رجی رو (Reggie Rowe) دارد که او یک مأمور قانون است و سعی دارد تا دلسین را از کارهای ضد دولتیش بازدارد ولی موفق نمی شود و باعث می شود او همواره از دلسین مراقبت کند و از دور مواظب او باشد؛ البته برادر بزرگ تر دلسین پس از مرگ پدر و مادرشان همیشه این کار را انجام می داده است. کاندویت های دیگری هم در بازی وجود دارند که تا کنون فقط یکی از آن ها معرفی شده است و او هم قدرت دیگری با نام نئون (neon) دارد که این موضوع نوید بخش وجود قدرت های متنوع در بازی می باشد و با توجه به قابلیت دیگری که از دلسین سراغ داریم وی می تواند قدرت های دیگر کاندویت ها را تقلید کند و به همین دلیل هم به دنبال کاندویت های دیگر می گردد تا بتواند با استفاده از قدرت های آن ها به مقابله با دشمنانش بپردازد. این کاندویت دیگر ابیگیل واکر (Abigail Walker) نام دارد ولی از طرف دوستان و دشمنانش در بازی فچ (Fetch) لقب گرفته است و اغلب او را این گونه صدا می کنند. به طور کلی داستان بازی دارای پیشرفت هایی نسبت به نسخه های قبلی می باشد و امیدواریم داستان بازی قوی ظاهر شود و انتظارات طرفداران را برطرف کند.

این بازی نو آوری دارد؟ – گیم پلی

اگر به دنبال یک بازی سرگرم کننده با ساعت ها گیم پلی هیجان انگیز می باشید، من به شما این بازی را پیش نهاد می کنم زیرا می توانید به گشت و گذار در جهان بزرگ بازی بپردازید و علاوه بر انجام مأموریت های داستانی بازی به انجام مأموریت های فرعی و هم چنین آزاد کردن قدرت های شخصیت اصلی بازی بپردازید. با توجه به نمایش های منتشر شده از گیم پلی بازی ما شاهد گیم پلی متنوع تری نسبت به نسخه های قبلی بازی می باشیم. همانند دو نسخه ی قبلی برای گشت و گذار در شهر هم انتخاب هایی دارید که مثلا می توانید به مردم و پلیس ها کمک کنید که اگر این کار را انجام دهید مردم به شما احترام خواهند گذاشت و در عوض اگر به آزار و اذیت آن ها بپردازید آن ها هم در صورت مشاهده ی شما در خیابان به طرف شما أشیاء مختلفی را پرتاب خواهند کرد. اگر کیفیت و هیجان گیم پلی بازی به اندازه ی نمایش های آن باشد می توانیم منتظر یک بازی با ساعت ها گیم پلی نفس گیر باشیم. مبارزات یکی از ارکان اصلی این سری است و نمی توان آن ها را از این بازی جدا کرد؛ مبارزات بازی شامل درگیری های تن به تن و بخش های تیر اندازی می باشد که مثل نسخه ی قبلی می توانید بازی را هم به صورت یک شوتر سوم شخص و هم به صورت یک بازی اکشن مبارزه ای انجام دهید که این یکی از مواردی می باشد که باعث می شود گیم پلی بازی متنوع باشد. حتما از خود می پرسید که چه طور در این بازی تیر اندازی کنیم؟

شما در بازی اسلحه های گرم (تفنگ) در اختیارندارید و باید به وسیله ی قدرت های شخصیتتان به تیر اندازی به طرف دشمنان بپردازید که در نسخه ی قبل چون قدرت شخصیتتان الکتریسیته بود می توانستید الکتریسیته به طرف دشمنان پرتاب کنید و با دست دیگر خود هم  از چیزی شبیه نارنجک استفاده کنید که آن هم از قدرت الکتریسیته استفاده می کرد اما قضیه در مورد این نسخه فرق می کند و قدرت شخصیت اصلی بازی از الکتریسیته به دود و آتش تغییر پیدا کرده است و متعاقبا شما گلوله ای از آتش را به طرف دشمنانتان پرتاب خواهید کرد  و یا نارنجک هایی که به سمت دشمنان روانه می کنید آتش سوزی ها و انفجار های بزرگی را رقم خواهد زد. در خصوص مبارزات تن به تن هم باید بگویم که مسلما به غیر از ضربات مشت و لگد سلاح هایی هم دارا می باشید که از آن چه فکرش را می کنید هم وحشت ناک تر است زیرا در نسخه ی قبلی شاهد سلاحی بودیم که هزاران ولت جریان الکتریسیته را به بدن دشمنان وارد می کرد که باعث می شد دشمنان شما نیست و نابود شوند؛ ولی باید در این نسخه منتظر سلاح های سهمگین تری هم باشیم و بلایی به سر پلیس های بازی بیاوریم که از پلیس شدنشان پشیمان شوند! هر یک از قدرت های (دود، آتش، نئون و…) که در بازی در اختیار خواهید داشت همیشگی نخواهند بود و شما پس از مدتی باید به شارژ کردن دوباره ی آن ها بپردازید و از منابع خاصی آن قدرت ها را دوباره پر کنید که این موضوع باعث می شود بازی جذاب تر شود و هم چنین باعث می شود شما در محیط های بازی بیش تر به گشت و گذار بپردازید. این بازی از خصوصیت های جدید و منحصر به فرد کنترلر PS4 هم به خوبی استفاده می کند و ما را با تکنولوژی های نسل بعد بیشتر آشنا خواهد کرد. تخریب پذیری این بازی هم به صورت قابل توجهی ارتقاء یافته است و أشیاء بیش تری تخریب پذیر خواهند بود که این نکته به واقع گرایانه تر شدن بازی کمک بسزایی می کند. یکی از مواردی که از نقاط ضعف نسخه ی دوم بود و گاهی اوقات هم کار را برای بازی کننده سخت و خسته کننده می کرد، راه رفتن و دویدن شخصیت اصلی بود که شما هر مسافتی را هر چه قدر هم که طولانی بود باید با پاهای پیاده طی می کردید و امکان استفاده از وسیله ی نقلیه ای در بازی وجود نداشت؛ البته این موضوع با طی کردن تعدادی از مراحل و آپگرید کردن ویژگی های شخصیت اصلی برطرف می شد و شما می توانستید از روی پشت بام ها و… راه خود را بپیمایید. این مشکل در این نسخه حل شده است و شما می توانید با استفاده از قدرت اصلیتان یعنی دود بر فراز شهر به پرواز در آمده و علاوه بر طی کردن مسیر مورد نظرتان در مدت زمانی کوتاه تر از مناظر زیبای آسمان و شهر هم لذت ببرید. در این نسخه هم ورزش پار کور (Parkour) یا شهر نوردی هم وجود دارد و شما می توانید در هنگام گشت و گذار در شهر به این ورزش لذت بخش هم بپردازید. در مورد بخش هیجان انگیز بالا رفتن از ساختمان ها هم هنوز اطلاعات خاصی منتشر نشده است ولی به احتمال زیاد در این نسخه هم این قابلیت دوست داشتنی وجود خواهد داشت. به طور کل باید بگویم این بازی دارای گیم پلی با تنوع  و وسعت زیاد می باشد که می تواند یکی از دلایل شما برای خرید PS4 باشد.

سیاتل را تماشا کنید – گرافیک

گرافیک بازی به طرز چشم گیری پیشرفت کرده است و کاملا در خور نام یک عنوان نسل بعدی می باشد البته در نمایش های اول بازی گرافیک آن کمی طرفداران را نا امید کرد ولی با نمایش های بعدی طرفداران را راضی نگه داشته و حتی توانسته است افراد بیش تری را هم به بازی علاقه مند کند که واقعا هم گرافیک بازی در نمایش های اخیر بسیار بهتر از گذشته شده است. از حالا بگویم که شما نباید منتظر یک گرافیک خیره کننده همانند عنوان RYSE: Son Of Rome و یا The Order: 1886 در این بازی باشید به این دلیل که تمرکز اصلی سازندگان بازی بر روی داستان و گیم پلی بازی می باشد ولی ما شاهد نکات مثبت گرافیکی هم بوده ایم. طراحی صورت شخصیت های بازی به طور بسیار دقیقی انجام شده است و مشکل خاصی در طراحی صورت های شخصیت ها ندیده ایم و انتقال احساسات تا کنون از طریق صورت ها به خوبی انجام شده است. به غیر از طراحی صورت ها طراحی بدن شخصیت ها هم به خوبی انجام شده است و جزئیات در بدن شخصیت ها حرف اول را می زند. در لحظات مختلف بازی و حتی در مبارزات شلوغ بازی هم افت فریم دیده نشده است که این یکی از برگ های برنده ی بازی می باشد. انفجار های بازی هم بسیار طبیعی بوده و هم چنین دود ها و آتش ها هم بسیار واقعی جلوه می کند و به طور کلی افکت های مختلف به خوبی و با ظرافت کار شده اند. انیمیشن های شخصیت اصلی با ظرافت کامل انجام شده است و در مبارزات شاهد انیمیشن های خشک و بی کیفیت نبوده ایم؛ انیمیشن های راه رفتن دلسین هم بسیار طبیعی می باشند و به قول معروف توی ذوق نمی زنند. تا کنون شاهد بافت (Texture) های با کیفیتی هم بوده ایم که با توجه به جهان باز بودن بازی کیفیت آن ها فوق العاده می باشد و مشکل دیر لود شدن هم ندارند.

همان طور که اشاره شد مصرف کنندگان ابتدا از گرافیک بازی نا راضی بودند ولی پس از آن از طرف سازندگان خبری را شنیدند که باعث خوشحالی بی حد و حصر آن ها شد؛ این خبر ساخته شدن این بازی به وسیله ی انجین بازی سازی آنریل انجین ۴ (Unreal Engine 4) بود که این روز ها بازی های زیادی برای نسل بعد با استفاده از این انجین در حال توسعه می باشند. برای این که متوجه شوید این انجین چه قدر پیشرفته و قدرت مند می باشد همین کافیست که بدانید کار ساخت این انجین از سال ۲۰۰۳ شروع شده و تا سال ۲۰۰۸ هم به طول انجامیده است و به طور کل برای ساخت بازی برای کنسول های نسل بعدی یعنی PS4 و XBOX ONE برنامه ریزی شده است که می توان به عمق تلاشی که برای این انجین شده است پی برد. جالب است بدانید که مردمی که در شهر دیده می شوند (سیاه لشکر (NPC)) در واقع افرادی واقعی می باشند که در شهر سیاتل زندگی می کنند حال چگونه؟ این استودیو به مدت سه روز به اسکن سه بعدی افراد شهر سیاتل پرداخته است و توانسته است ۷۵ نفر از افراد واقعی این شهر را اسکن کند؛ آن ها هم چنین از یک دوربین ۳۶۰ درجه هم برای بالا رفتن دقت و طبیعی تر شدن افراد در بازی استفاده کرده اند و نتیجه ی این کارشان هم شده است ۱.۴ میلیون پالیگان (چند ضلعی ) برای مردمی که در شهر راه می روند! نور پردازی بازی هم چه در شب و در روز عالی کار شده است و همین چند وقت پیش چند تصویر از نور پردازی بازی در شب منتشر شد که می توان زیبایی و دقت را در آن به وضوح دید. سایه زنی های بازی هم با توجه به این که اکثر نمایش های منتشر شده از بازی در روز و در روشنایی بوده اند با دقت فراوان انجام شده است و تا کنون سایه های لبه دار در بازی دیده نشده است. به طور کل گرافیک بازی برای یک عنوان اول نسلی که سازندگان هم با سخت افزار کنسول ها آشنایی زیادی ندارند خوب است و همان طور که گفته شد تمرکز سازندگان بیش تر بر روی داستان و گیم پلی بازی است تا گرافیک آن.

تروی بیکر این جا، تروی بیکر آن جا – موسیقی و صداگذاری

بله تیتر را درست خوانده اید آقای تروی بیکر در این بازی هم وظیفه ی صداپیشگی شخصیت اصلی یعنی دلسین رو را بر عهده دارند. ایشان یکی از صداپیشگان حرفه ای صنعت گیم می باشند که اخیرا هم در بازی های موفقی هم چون آخرین ما (The Last Of Us) و بایوشاک: بی کران (Bioshock: Infinite) وظیفه ی صداپیشگی شخصیت های اصلی یعنی جوئل و بوکر را بر عهده داشته اند و می توان کیفیت کار ایشان را از نمرات بخش صداگذاری این دو بازی هم متوجه شد. از صداپیشگی شخصیت های دیگر هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست و معلوم نیست که چه کسی وظیفه ی صداگذاری آن ها را بر عهده دارد ولی مشکلی در صداگذاری آن ها هم تا کنون دیده نشده است. موسیقی های بازی هم بسیار خوب بوده و با محیط ها و شرایط بازی مطابقت کامل دارند ولی هنوز اطلاعاتی راجع به آهنگ ساز آن ها منتشر نشده است. موسیقی های زمینه ی بازی هم در موقع مناسبشان پخش می شوند و به خوبی می توانند احساسات را به گیمر منتقل کنند. به عنوان مثال می توان به لحظات احساسی یا لحظاتی که بازی قصد روایت داستان را دارد اشاره کرد که در این لحظات موسیقی آرامی پخش می شود ولی در لحظات پر تنش و به خصوص در هنگام مبارزات چالش بر انگیز موسیقی هایی با ضرب آهنگ تند پخش می شود. اطلاعات زیادی از صداگذاری بازی در دسترس نیست ولی ما تلاش کردیم تا مفید ترین اطلاعات را در اختیار شما بگذاریم.

کلام آخر

عنوان infamous: Second Son یکی از عناوین انحصاری کنسول نسل بعد سونی یعنی PS4 می باشد و می خواهد بهترین در بین بازی های استودیوی خودش و یکی از بهترین عناوین انحصاری نسل بعدی باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که استودیوی سوکر پانچ (Sucker Punch) چه چیزی تحویل ما خواهد داد. امیدوارم که این مقاله اطلاعات کافی و مفیدی را به شما عزیزان منتقل کرده باشد.

نویسنده: حسین فریدنصر

منتظر نقد ها و پیش نمایش های بعدی من باشید.

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. سروش مطلبی گفت:

    خسته نباشید حسین جان.
    مقاله پرباری بود و متظر کار های بعدیت هم هستم.

  2. مثل همیشه عالی.من درمورد این بازی اطلاعات زیادی نداشتم ولی بعد از خوندن این مقاله خیلی بهش علاقه مند شدم.ممنون بابت مقاله :yes:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *