خیز برای قهرمانی | نقد و بررسی Pro Evolution Soccer 2016

شبیه ساز های ورزشی طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارند،مخصوصا اگر مربوط به پرطرفدارترین رشه ورزشی ،یعنی فوتبال هم باشد. سری بازی های FIFA و PES به عنوان دو شبیه ساز فوتبالی سالهاست که ساخته و عرضه می شوند.تا دو سال پیش کسی نمی توانست انکار کند PES اثر خوشنام دیروزی هم اکنون به مراتب ضعیف تر از رقیب دیرینه ی خود در چند سال اخیر بوده است. در خوشبینانه ترین حالت سری PES از نسخه سال ۲۰۰۸ به بعد زیر سایه ی FIFA بوده است و حرفی در مقابل رقیب خود نداشته است. سال گذشته برخلاف پیشرفت PES، شبیه ساز EA نتوانست در حد انتظار ظاهر شود تا رقابت این دو رقیب داغ تر از گذشته شود. امسال عملکرد PES 16 و FIFA 16 به حدی خوب بوده است که سخت بتوان گفت کدام یک بهتر و جذاب تر است. بدون شک یکی از رایج ترین سرگرمی های افراد در محیط دوستان، انجام بازی های رایانه ای چند نفره است.

pes-2016-review

حالا اگر جمع دوستانه تان فوتبالی باشد چه بهتر! PES در چند سال اخیر علی رغم ضعفی که نسبت به رقیب خود داشته، توانسته جمع کثیری از جامعه بازیکنان را همراه پلتفرم های بازی شان تا ساعت ها مشغول کند ( شاید شب تا صبح! ) .این شبیه ساز محبوب اتفاقا در کشور ما هم طرفداران زیادی  دارد و سرگرمی افراد زیادی به شمار می رود.در آخرین نسخه عرضه شده ویژگی هایی که به بازی اضافه شده اند تجربه ی یک فوتبال واقعی را برای بازیکن به ارمغان آورده است. حائز اهمیت بودن درگیری های فیزیکی میان زمین و بطور کلی بازی درگیرانه، سرعت در ضد حملات، مالکیت توپ و … باعث شده اند Pro Evolution Soccer 2016 به قدری جذاب شود که به عقیده بسیاری از کسانی که بازی را انجام داده اند بهترین PES منتشر شده از کونامی همین نسخه است، پس شک نکنید با شبیه سازی پویا، زنده و روان سر و کار خواهید داشت.

pes-2016-review-4

یکی از تفاوت های فاحش PES 16 نسبت به نسخه های گذشته، اهمیت داشتن یک تاکتیک مشخص برای موفقیت های تیمی است. هر تیمی را که انتخاب کنید نمی توانید به صورت صد در صد به یک بازیکن تکیه کنید. البته فراموش نکنید ستاره ها اهمیت خاص خود را دارند. آسان بودن نسخه های قبلی PES یکی از بزرگترین مشکلات بازی بود به طوری که در بالاترین درجه ی سختی به لطف بازیکنان سرعتی می توانستید به حریف بیش از ۵ گل بزنید. این آسانی را فراموش کنید. PES 16 چالش برانگیز تر از آنی است که فکرش را می کردید. هوش مصنوعی تیم حریف به شدت پیشرفت کرده و کار ساده ای مقابل رقبا نخواهید داشت. در بخش Formation علاوه بر تغییر سیستم تیم می توانید به بازیکنان خود فرمان های معینی برای حرکات دفاعی و تهاجمی دهید. این فرامین شاید در نگاه اول بسیار ساده و کم اهمیت جلوه دهند اما با گذشت زمان تفاوت را حس خواهید کرد. تاکتیک تیمی شما در به دست آوردن نتیجه ی دلخواه موثر است. ترجیح می دهید تاکتیکتان ضدحمله باشد یا بازی مالکانه؟ شاید هم بازی هوایی را ترجیح دهید. در PES 16 این شما هستید که تاکتیک تیم خود را مشخص می کنید.

pes-2016-review-3

در انتخاب هر تاکتیک و سیستم باید خطرات و پیامدهای آن را هم بپذیرید. برای مثال اگر ضد حمله تاکتیک شماست باید در نظر داشته باشید که ممکن است خط دفاع شما نتواند در مقابل بازیکنان سرعتی حریف مقاومت کند و منجر به شکست شما در بازی شود. همان طور که گفته شد PES 16 بازی آسانی نیست و باید با برنامه بازی کنید به خصوص اگر درجات سختی بالا را انتخاب کنید. هنگامی که حریف در موقعیت ضدحمله است باید هوشیار باشید و با برنامه مقابل ضدحمله ی حریف ایستاگی کنید.نبرد های فیزیکی میانه ی میدان یکی از جذاب ترین و مهم ترین ویژگی های بازی است. این مبارزات فیزیکی شما را به یک چالش واقعی دعوت می کنید که قطعا هم لذت بخش خواهد بود. تنها تکل پاسخگوی شما نخواهد بود. قدرت بدنی هافبک های دفاعی نقش مهمی در نبرد برای گرفتن توپ دارد. اگر بازیکنی با قدرت بدنی بالا داشته باشید می توانید بدون خطا توپ را از حریف بگیرید. انیمیشن های بازی به طرف فوق العاده ای واقعی هستند. در چنین مبارزاتی آن ها زمین نمی خورند بلکه توپ را با قدرت بدنی خود نگه می دارند.حفظ مالکیت توپ هم آسان نیست. شما باید از حداقل فضا ها برای رساندن توپ به هم تیمی هایتان استفاده کنید و متکی به سرعت و توانایی دریبل بازیکنتان نباشید چون این نسخه با نسخه های گذشته متفاوت است.

PES-2016-DEMO-wide-1021x555

سیستم تکل زنی PES 16 یکی دیگر از جذابیت های این نسخه است. تکل های بلند نقش مهمی در دفاع مقابل حملات و جلوگیری از ضدحملات حریف دارند.
در نسخه های قبلی گل زدن کار چندان سختی نبود. با یک پاس عمقی بلند یا یک شوت از راه دور می توانستید دروازه ی حریف را باز کنید. این تاکتیک را در PES 16 فراموش کنید چرا که گلزنی به این سادگی نخواهد بود. نمی توانید خط دفاع حریف را با چند پاس ساده ی پشت محوطه ی جریمه به هم بریزید. اساس موفقیت بازی مالکیت توپ است. شما در هر لحظه باید برای در اختیار داشتن توپ بجنگید. برای حفظ توپ و ایجاد موقعیت می توانید از شوت، سانتر و.. استفاده کنید که هر روش سختی های خاص خودش را دارد و باید ابزار مناسبش را در اختیار داشته باشید. عملکرد دروازه بان ها هوشمندانه تر شده است که کار شما را برای عبور دادن توپ از خط دروازه مشکل می کند. البته هنوز در موقعیت های تک به تک به طور شاهد ضعف دروازه بان ها به شکل آزار دهنده ای هستیم. عملکرد دروازه بان ها در بقیه ی موارد ( توپ های هوایی، شوت های از راه دور و … ) مشکل خاصی ندارد و می توانید به آن ها اعتماد کنید. مشکلی که در PES 15 وجود داشت سختی بیش از حد دفاع کردن بود. این مشکل تا حدودی در PES 16 بهبود یافته اما به طور کامل حل نشده است.

Pro Evolution Soccer 2016 DEMO_20150906085627

هنوز هم وقتی جلو هستید به راحتی می توانید گل بخورید. پس از باز‌کردن دروازه‌‌‌ی حریف این شما هستید که تعیین می‌کنید بازیکن چگونه پس گل خود را جشن بگیرد.مشکل لایسنس نشدن لیگ انگلیس و آلمان در PES 16 نیز شما را آزار خواهد داد. مطمئنا طرفداران تیم های لیگ جزیره و بوندسلیگا دوست دارند تیم محبوبشان را با لباس، لوگو و نام واقعی ببینند. برای مثال در بازی نام تیم چلسی London FC و لیورپول Merseyside Red است. در واقع تنها تیم انگلیسی که نام و لوگو و لباس درست دارد منچستریونایتد است. بوندسلیگا که به طور کلی در بازی حاضر نیست! البته شاهد اضافه شدن لیگ هایی مانند لیگ شیلی هستیم. نکته‌ی جالب توجه برای ما ایرانی وجود ۴ تیم ایرانی فولاد خوزستان، تراکتورسازی تبریز، نفت تهران و پرسپولیس است که البته در مقایسه با اکثر‌ تیم های حاضر در بازی تیم های ضعیفی هستند. ۱۶ استادیوم در بازی گنجانده شده که از معروف ترین آنها می توان به San Siro ( میلان ) Giuseppe Meazza ( اینتر ) و Old Trafford ( منچستر ) اشاره کرد. ورزشگاه هایی چون نیوکمپ و سانتیاگو برنابئو نیز در بازی وجود ندارند. در مسابقات Exhibition می توانید فصل برگذاری مسابقه، توپ، بلندی و کوتاهی چمن و شرایط جوی را به دلخواه خودتان انتخاب کنید.

Pro Evolution Soccer 2016_20150924151006

تنها گیم‌پلی بازی نیست که شما رو به سوی خود می کشاند. نباید،یا شاید بهتر باشد بگوییم نمی‌توان،از گرافیک چشم نواز بازی غافل شد .Fox Engine موتور گرافیکی بازی توانسته به خوبی از پس وظایفش برآید. اگر چهره های بازیکنان را با واقعیت مقایسه کنید متوجه قدرت گرافیکی بازی می‌شوید. تنها چهره‌ها نیستند که در PES 16 پیشرفت کرده اند. نورپردازی ورزشگاه ها یکی دیگر از نکات مثبت و پیشرفت های کونامی محسوب می‌شود. در نسخه های گذشته شاهد مشکلاتی در این زمینه بودیم که خوشبختانه رفع شده اند.کیفیت چمن استادیوم‌ها که در گذشته یکی از بزرگترین ضعف‌های سری PES به حساب می‌‌آمد پیشرفت هایی داشته ولی هنوز نقص هایی دارد و نمی‌توان به آن نمره‌ی قبولی داد. البته این مشکل هنگامی که دوربین را روی چمن زوم کنید حل می‌شود. وقتی دوربین را روی صورت بازیکنان زوم می‌کنید علاوه بر مشخص بودن تمام اجزای چهره، می‌توانید عرق روی صورت آنها را هم مشاهده کنید. همچنین لباس بازیکنان در حالت های مختلف چروک می‌شود که نشان‌دهنده‌ی کار خوب تیم بازیسازی در بخش گرافیک است.گزارشگر و تحلیلگر مسابقات Peter Drury و Jim Beglin هستند که مطمئنا طرفداران PES خاطرات زیادی با آن‌ها دارند.گزارشگر هنوز هم نمی‌تواند حس هیجان را آن‌طور که باید و شاید به بازیکن منتقل کند. به جز این، نمی‌توان مشکل خاصی در گزارش بازی پیدا کرد.

pes-2016-review-2

موسیقی های گنجانده شده در بازی همه زیبا و گوش‌نواز هستند. با وجود این‌که این موسیقی ها زیاد نیستند اما همه شنیدنی هستند. به‌طور کلی PES 2016 توانسته در بخش صداگذاری و موسیقی کار خود را به خوبی انجام دهد.زمان آن رسیده که یک جمع‌بندی کلی از شبیه‌ساز فوتبالی Konami در سال ۲۰۱۵ داشته باشیم. بی‌شک پس از چند سال درجا زدن شرکت ژاپنی راه رقابت با EA را پیدا کرده و همچون سال گذشته توانسته طرفداران خود‌ را راضی کند. در سمت مقابل EA هم عنوانی تقریبا بی‌نقص را تحویل فوتبال‌دوستان داده تا رقابت این دو داغ‌تر از گذشته شود. اگر‌ می‌خواهید یک فوتبال فیزیکی همراه با چالش های سخت و دشوار را تجربه کنید PES 16 انتخاب به‌جا و صحیحی است. روی انیمیشن ها به خوبی کار شده و شاهد واکنش‌های طبیعی بازیکنان پس از تصمیمات داور، موقعیت‌های از دست رفته و .. هستیم. مشکلات داوری در‌بازی معدود اما تاثیر‌گذارند. برای مثال داوران بیش‌ از حد در برخورد‌های درون محوطه‌جریمه ملایمت به خرج می‌دهند و این می‌تواند تاثیر مثبت‌ یا منفی روی بازیکن بگذارد. به طور کلی نمی توان گفت PES 16 بی‌نقص است اما انصافا توانسته ضعف‌های گذشته را به خوبی پوشش دهد و نقش یک شبیه‌ساز موفق را اجرا کند. پس از اگر هنوز این عنوان را تجربه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم فقط یک بار طعم‌ آن‌را بچشید چراکه پشیمان نخواهید شد.

 

قالب-نمرات1101001425857

محمد علیخانی

It’s easy to forget what a sin is in the middle of a battlefield

شما ممکن است این را هم بپسندید

یک پاسخ

  1. علی گفت:

    سلام
    فقط فقط :yes: pes2016

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *